-
Nota biograficzna
Pierwszy solista baletu Teatru Wielkiego w latach 1977-82. Ojciec Filipa Barankiewicza, w latach 2002-14 pierwszego solisty Baletu Stuttgarckiego. Urodził się w Grajewie (województwo podlaskie). W 1972 roku ukończył warszawską szkołę baletową, ucząc się m.in. pod kierunkiem: Zygmunta Dąbrowskiego, Wacława Gaworczyka, Zbigniewa Strzałkowskiego i Barbary Kasprowicz. Jako uczeń nie tylko tańczył w programach szkolnych, ale także wystąpił w filmach fabularnych: jako Astrolog w Dziadku do orzechów (reż. H. Bielińska, 1967) i Janek w Piąta rano (reż. H. Bielińska, muz. J. Woy-Wojciechowski, chor. W. Gruca, 1969). Od 1972 roku tańczył w zespole baletowym Teatru Wielkiego w Warszawie. W 1975 został koryfejem, by w tym samym roku, po sukcesie odniesionym w roli Franciszka w Coppelii, awansować na stanowisko solisty. Od 1977 roku był pierwszym solistą.
Na scenie Teatru Wielkiego wystąpił m.in. jako: Opryszek w Cudownym mandarynie (chor. J. Lazzini, muz. B. Bartók, 1972), Diabeł w Pietruszce (chor. M. Fokin / L. Wójcikowski, muz. I. Strawiński, 1973), Tancerz Grupy I w Pożądaniu (chor. J. Makarowski, muz. G. Bacewicz, 1973), jeden z tancerzy w Koncercie h-moll na wiolonczelę i orkiestrę (chor. M. Compe, muz. A. Vivaldi, 1973), Przyjaciel Basilia i jeden z Toreadorów w Don Kichocie (chor. trad. / A. Cziczinadze, muz. L. Minkus, 1973), Oficer w Spartakusie (chor. J. Czanga, muz. A. Chaczaturian, 1973), tancerz w Walcu, Czardaszu i solista w pas de trois w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / B. Chaliułow, muz. P. Czajkowski, 1973), tancerz w Mazurze i Czardaszu (1974) oraz Franciszek (1975) w Coppelii (chor. trad. / A. Messerer, muz. L. Delibes), Rzeźba I w Rzeźbach mistrza Piotra (chor. T. Kujawa, muz. R. Twardowski, 1975), solista w Etiudach baletowych (chor. M. Bochenek, muz. K. Komeda-Trzciński, 1975), tancerz w Trzeciej parze w Mane-Thekel-Fares (chor. J. Makarowski, muz. E. Rudnik, 1975), Narzeczony Julii w Pannie Julii (chor. B. Cullberg, muz. T. Rangström, 1975), Antti w Księżycowym reniferze (chor. B. Cullberg, muz. K. Riisager, 1975), Arlekin w Karnawale (chor. W. Gruca, muz. R. Schumann, 1975), Poeta w Sylfidach (chor. M. Fokin / R. Kuzniecowa, muz. F. Chopin, 1975), solista w pas de deux w I akcie baletu Giselle (chor. trad. / A. Gridin, I. Michajliczenko, muz. A. Adam, 1976), solista w III Symfonii (chor. W. Gruca, muz. T. Baird, 1976), Szczepan, pan młody w Weselu w Ojcowie (chor. W. Gruca, muz. K. Kurpiński, J. Damse, 1976), Colas w Córce źle strzeżonej (chor. F. Ashton, muz. F. Hérold, 1977), Młodzieniec I i Młodzieniec II w Wariacjach (chor. H. Konwiński, muz. B. Britten, 1978), solista Mazurka w Suite en blanc (chor. S. Lifar, muz. E. Lalo, 1978), Książę Zwiezdicz w Maskaradzie (chor. W. Gruca przy współpracy Z. Rudnickiej, muz. A. Chaczaturian, 1979) i Amor w scenie baletowej w operze Dama pikowa (muz. P. Czajkowski, reż. L. Michajłow, chor. J. Graczyk, 1980).
W 1982 roku wyemigrował do Niemiec i został solistą baletu Theater Hof, gdzie wystąpił m.in. jako: Parys w Romeo i Julii (chor. J. Graczyk, muz. S. Prokofiew), Dobosz w Balu kadetów (chor. J. Graczyk, muz. J. Strauss), Marynarz w Fancy Free (chor. J. Graczyk, muz. L. Bernstein), Opryszek w Cudownym mandarynie (chor. J. Graczyk, muz. B. Bartók) i Poeta w Sylfidach (chor. wg M. Fokina, muz. F. Chopin). W latach 1992-94 pełnił funkcję asystenta reżysera, a od 1994 roku jest inspicjentem w tym teatrze.
Joanna Sibilska-Siudym