-
Nota biograficzna
Wybitny bas, wieloletni czołowy solista Teatru Wielkiego. W 1966 r. otrzymał dyplom ukończenia Wydziału Wokalnego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Już podczas studiów występował obok Bernarda Ładysza jako solista w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego. W 1966 r. został zaangażowany na etat solisty w Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie debiutował partią Zbigniewa w „Strasznym dworze" Moniuszki.
W 1985 r. nawiązał również stałą współpracę z Warszawską Operą Kameralną, trwającą do 2004 r. Brał udział w licznych wyjazdach zagranicznych tego Teatru jako odtwórca takich partii w operach Mozarta, jak: Bartolo, Komandor, Osmin, Sarastro. Uczestniczył w corocznych festiwalach Mozartowskich organizowanych w Warszawie (raz w Wiedniu).
W ciągu ponad 30 lat na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie wykonał ponad czterdzieści partii pierwszoplanowych oraz ponad trzydzieści drugoplanowych. Jest swego rodzaju rekordzistą: jako jedyny zaśpiewał trzy pierwszoplanowe partie w „Borysie Godunowie" Musorgskiego (Warłam, Pimen, Borys) zaś w „Opowieściach Hoffmanna" Offenbacha cztery partie basowe. Śpiewał również trzy partie w „Don Carlosie" Verdiego (Mnich, Wielki Inkwizytor, Król Filip II). Godnie reprezentował Teatr Wielki podczas licznych gościnnych tournée zagranicznych, w.in. w Atenach, Brukseli, Istambule, Luksemburgu, Madrycie, Paryżu, Sofii i Wiedniu. Współpracował z filharmoniami na terenie Polski, wykonując muzykę oratoryjno-kantatową oraz biorąc udział w koncertach muzycznych dla młodzieży szkolnej.
Jego szeroki repertuar operowy obejmuje następujące partie: Beethoven „Fidelio" (Rocco), Bellini „Norma" (Orowist), Borodin „Kniaź Igor" (Halicki), Kunad „Mistrz i Małgorzata" (Woland), Czajkowski „Eugeniusz Oniegin" (Griemin), Donizetti „Łucja z Lammermooru"(Rajmund), Moniuszko „Straszny dwór" (Zbigniew, Skołuba), „Halka" (Stolnik), „Hrabina” (Chorąży), „Paria” (Akebar), Monteverdi „Koronacja Poppei" (Seneca), Mozart „Czarodziejski flet" (Sarastro), „Uprowadzenie z seraju" (Osmin), "Wesele Figara" (Bartolo), „Don Giovanni" (Komandor), Musorgski „Borys Godunow" (Warłam, Pimen, Borys), Nowowiejski „Quo vadis" (Neron), Offenbach „Opowieści Hoffmanna" (Lindorf, Coppelius, Miracle, Dapertutto), Penderecki „Diabły z Loudun" (Barré), „Czarna maska" (Ebbo), Puccini „Cyganeria" (Colin), „Madame Butterfly" (Bonzo), Rossini „Cyrulik sewilski" (Bazylio), Szostakowicz „Katarzyna Izmajłowa" (Borys), Verdi „Nabucco" (Zaccaria), „Trubadur" (Ferrando), „Rigoletto" (Sparafucile), „Aida" (Faraon, Ramfis), „Don Carlos" (Mnich, Wielki Inkwizytor, Filip II), Wagner „Holender tułacz" (Daland), „Parsifal" (Titurel), „Tannhäuser" (Hermann), „Walkiria" (Hunding), „Złoto Renu" (Fasolt). Artysta posiada w swoim repertuarze także szereg arii i pieśni z operetek i musicali oraz wiele pieśni kompozytorów polskich i zagranicznych. Brał udział w następujących nagraniach: Beethoven „Fidelio" (Rocco), Musorgski „Borys Godunow" (Pimen), Moniuszko „Halka" (Stolnik), „Straszny Dwór" (Skołuba), Szymanowski „Król Roger" (Archiereios).
W kwietniu 2008 r. Jerzy Ostapiuk obchodził 45-lecie swojej działalności artystycznej, występując w Operze Narodowej w partii Skołuby w uroczystym spektaklu „Strasznego dworu” Moniuszki.