-
Nota biograficzna
Pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego w latach 1977-84, pedagog, kierownik baletu. Urodziła się w Warszawie. W 1971 roku ukończyła warszawską szkołę baletową, ucząc się m.in. pod kierunkiem Olgi Iliny, Florentyny Kilińskiej, Henryka Giero i Elżbiety Jaroń. Następnie została tancerką w zespole baletowym Teatru Wielkiego w Warszawie. W 1974 roku awansowała na stanowisko solistki, a w 1977 roku została pierwszą solistką.
Tańczyła w repertuarze klasycznym i neoklasycznym. Miała w swoim dorobku takie partie, jak: Kitri, Królowa Driad i Tancerka Uliczna w Don Kichocie (chor. trad. / A. Cziczinadze, muz. L. Minkus, 1973), Odetta-Odylia, solistka w pas de trois, jeden z Trzech Łabędzi oraz Narzeczona w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / B. Chaliułow, muz. P. Czajkowski, 1973), Swanilda i Zorza w Coppelii (chor. trad. / A. Messerer, muz. L. Delibes, 1980) i Aila w Księżycowym reniferze (chor. B. Cullberg, muz. K. Riisager, 1975). Była też solistką w Sylfidach (chor. M. Fokin / R. Kuzniecowa, muz. F. Chopin, 1975), Motylem w Karnawale (chor. W. Gruca, muz. R. Schumann, 1975), Mirtą w Giselle (chor. trad. / A. Gridin, I. Michajliczenko, muz. A. Adam,1976), solistką w III Symfonii (chor. W. Gruca, muz. T. Baird, 1976), Dziewczyną w Le Spectre de la rose (chor. M. Fokin / R. Kuzniecowa, muz. C. M. von Weber, 1977), I solistką w Symfonii g-moll (chor. H. Konwiński, muz. W.A. Mozart, 1978), solistką Serenady i Adagia w Suite en blanc (chor. S. Lifar, muz. E. Lalo, 1978), Agafią w Zalotach (chor. J. Graczyk, muz. R. Szczedrin, 1979), Ptakiem Miłości w Szeherezadzie (chor. R. Kuzniecowa, muz. N. Rimski-Korsakow, 1979), solistką w Adagietcie (chor. W. Jelizariew, muz. G. Mahler, 1980), M-lle Cerrito w Grand pas de quatre (chor. trad. / A. Alonso, muz. C. Pugni, 1980), Soledad w Popołudniowej sjeście (chor. A. Méndez, muz. E. Lecuona, 1980), Diablicą w Stworzeniu świata (chor. M. Kůra, muz. A. Pietrow, 1981), Aretuzą w Mitach (chor. T. Kujawa, muz. K. Szymanowski, 1982), Wróżką Bzu, Wróżką Violente i Księżniczką Floriną w Śpiącej królewnie (chor. trad. / P. Gusiew, muz. P. Czajkowski, 1983). Karierę taneczną w Teatrze Wielkim zakończyła w 1984 roku.
Od 1981 do 1984 roku była jednocześnie pedagogiem tańca klasycznego w warszawskiej szkole baletowej, a w 1982 roku ukończyła studia z zakresu pedagogiki baletowej w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (obecnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina). W 1984 roku wyjechała do Austrii i do 1995 roku była solistką i baletmistrzynią w Landestheater oraz pedagogiem w Tanzstudio Eriki Gangl w Linzu. Zatańczyła tam m.in. Dziewczynę w Śmierci i dziewczynie (chor. M. Jurkovics, muz. F. Schubert), Carmen i Michaelę w Carmen (chor. M. Jurkovics, muz. G. Bizet / R. Szczedrin), Tytanię w Śnie nocy letniej (chor. P. Carey, muz. F. Mendelssohn Bartholdy) i Klarę w Dziadku do orzechów (chor. V. Stanciu, muz. P. Czajkowski).
Po powrocie do kraju, w latach 1995–2001 była pedagogiem-korepetytorem zespołu baletowego, a od 1999 roku także kierownikiem baletu w Teatrze Muzycznym „Roma” w Warszawie. W 1998 roku ponownie podjęła pracę w warszawskiej szkole baletowej, gdzie od 2014 roku piastuje stanowisko dyrektora ds. kształcenia artystycznego. W latach 2006–08 pełniła też funkcję kierownika baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Była zapraszana jako juror konkursów baletowych, takich jak: International Ballet Festival w Trujillo (1983), XV Ogólnopolski Konkurs Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku (2007), Premio di Roma (2007), VI Ogólnopolskie Spotkania Konkursowe Młodych Tancerzy w Bytomiu (2014), International Dance Competition w Seulu (2013, 2014) i II International Baltic Ballet Competition w Rydze (2014). Otrzymała Złoty Krzyż Zasługi (1982), Odznakę Honorową „Zasłużony Działacz Kultury” (1996) i Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis” (2010). Jest również autorką książki Tańczyć Szymanowskiego, czyli nie tylko „Harnasie” (Warszawa 2007).
Joanna Sibilska-Siudym