-
Nota biograficzna
Pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego w Warszawie. Urodziła się w Warszawie, gdzie w 1975 roku ukończyła szkołę baletową, ucząc się m.in. pod kierunkiem Raissy Kuzniecowej. W tym samym roku została zaangażowana do zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Warszawie. W 1982 awansowała na stanowisko solistki, a w 1986 została mianowana pierwszą solistką. W sezonie 1978/79 przebywała na stażu artystycznym w Teatrze im. Kirowa w Leningradzie pod opieką artystyczną Galiny Kiekiszewej i brała udział w spektaklach baletowych na scenie Teatru im. Kirowa. W 1982 roku otrzymała I nagrodę na IV Ogólnopolskim Konkursie Tańca i Choreografii w Gdańsku.
Jej taniec wyróżniał się wirtuozowską techniką i znakomitą grą aktorską. Na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie tańczyła w repertuarze klasycznym i neoklasycznym, tworząc wiele kreacji m.in. jako: solistka w pas de trois (1977), w Tańcu neapolitańskim (1981) i w pas de quatre (1984) w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / B. Chaliułow, muz. P. Czajkowski), Przyjaciółka Swanildy (1975), solistka w wariacji Pracy (1977) w Coppelii (chor. A. Messerer, muz. L. Delibes), Wróżka Ślicznotka w Bardzo śpiącej królewnie(chor. W. Gruca, muz. A. Bloch, 1976), Dziewczyna Wiejska w Pannie Julii (chor. B. Cullberg, muz. T. Rangström, 1977), Kokietka (1975) i Kolombina (1978) w Karnawale (chor. W. Gruca, muz. R. Schumann), Przyjaciółka Giselle (1976) i solistka w pas de deux I aktu w Giselle (chor. trad. / A. Gridin, I. Michajliczenko, muz. A. Adam, 1978), Przyjaciółka Lise (1977) i Lise (1983) w Córce źle strzeżonej (chor. F. Ashton, muz. F. Hérold), solistka w Symfonii g-moll (chor. H. Konwiński, muz. W. A. Mozart, 1978). Poza tym zatańczyła pas de cinq w Suite en blanc (chor. S. Lifar, muz. E. Lalo, 1978), jako Dziewczyna z Tamburynem w Szeherezadzie(chor. R. Kuzniecowa, muz. N. Rimski-Korsakow, 1980), solistka w Pas de trois (chor. A. Méndez, muz. M. Mauri, 1980) i solistka wLalkach (chor. A. Méndez, muz. R. Egűes, 1980) – rola w tym duecie z Łukaszem Gruzielem była dowodem jej kunsztu i dojrzałości artystycznej.
Później była Aniołkiem w Stworzeniu świata (chor. M. Kůra, muz. A. Pietrow, 1981), solistką w Jak być? (chor. J. Graczyk, muz. H. M. Górecki, 1981), Żoną w Fantazjach (chor. E. Walter, muz. P. Czajkowski, 1981), Kolombiną w Mandragorze (chor. T. Kujawa, muz. K. Szymanowski, 1982), Wróżką Brylantów, Wróżką Miettes de Pain i Wróżką Violente w Śpiącej królewnie (chor. trad. / P. Gusiew, muz. P. Czajkowski, 1983), gościnnie Eginą w Spartakusie (chor. J. Sabovčik, muz. A. Chaczaturian, Opera i Filharmonia Bałtycka, Gdańsk, 1984), solistką w pas de trois i Señoritą w La Ventana (chor. A. Bournonville, muz. H. Ch. Lumbye, V. C. Holm, 1985), solistką w balecie Miłość i ból, i świat, i marzenie (chor. J. Neumeier, muz. G. Mahler, 1984), solistką w Serenadzie (chor. G. Balanchine, muz. P. Czajkowski, 1985). Wystąpiła jako Srebro i Diablica w Panu Twardowskim (chor. T. Kujawa, muz. L. Różycki, 1985), solistka w pas de trois, pas de quatre i w Tańcu neapolitańskim w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / K. Sergiejew, muz. P. Czajkowski, 1985), Dziewczyna z Warkoczykami i solistka w Konkursie fouetté w Balu kadetów (chor. D. Lichine, muz. J. Strauss, 1986), Kokietka w Kopciuszku (chor. O. Winogradow, muz. S. Prokofiew, 1988), M-lle Krętek w Systemie dr Smoły i prof. Pierza(chor. W. Gruca, muz. S. Kisielewski, 1988), Lalka w Dziadku do orzechów (chor. A. Glegolski, muz. P. Czajkowski, 1989), solistka wGrand pas z Paquity (chor. trad. M. Petipa / W. Szwecowa, muz. L. Minkus, 1989), Conchita, przyjaciółka Kitri, Driada, Druhna (1990) oraz Kitri i Juanita, przyjaciółka Kitri (1991) w Don Kichocie (chor. A. Glegolski, muz. L. Minkus), Negrito w Brazylijczyku w Paryżu (chor. L. Massine, muz. M. Małecki na motywach J. Offenbacha, 1992), Cyganka w La Gitana (chor. P. Lacotte wg F. Taglioni, muz. J. Schmidt, D. Auber, J. Stefani, 1993), Śmierć w Carmina Burana (chor. A. Fodor, muz. C. Orff, 1995), solistka w Tańcu wiejskim w Śpiącej królewnie (chor. trad. / J. Grigorowicz, muz. P. Czajkowski, 1997). W 1998 roku zakończyła karierę sceniczną.
W 1989 roku zadebiutowała jako choreografka w Teatrze Wielkim miniaturą Wspomnienie (muz. I. Strawiński) w spektaklu Nasz Niżyński, a następnie opracowała choreograficznie bajkę baletową W królestwie jesiennych liści (muz. G. Pstrokońska-Nawratil, 1990). W 1993 roku wzięła udział w spektaklu telewizyjnym Kolęda wigilijna (reż. R. Gliński, chor. E. Wesołowski) i współpracowała jako choreograf przy filmie Panna z mokrą głową (reż. K. Tarnas, Telewizja Polska, 1994). W 1996 roku zrealizowała choreografię do baletu Królewna Śnieżka (muz. B. Pawłowski) w Teatrze Muzycznym „Roma” w Warszawie.
W latach 2000-04 studiowała na kierunku pedagogiki baletowej w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1998-2000 była pedagogiem w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. R. Turczynowicza w Warszawie. Od 2000 roku prowadzi własne studio baletowe Terpsychora oraz współpracuje jako pedagog i choreograf z Egurrola Dance Studio i z dziecięcym zespołem Fasolinki.
Otrzymała Nagrodę Artystyczną Młodych im. S. Wyspiańskiego I stopnia za osiągnięcia, szczególnie za role w: LalkachMéndeza, Córce źle strzeżonej Ashtona i Balu kadetów Lichine’a (1986) oraz odznakę „Zasłużony Działacz Kultury” (1996).
Joanna Sibilska-Siudym
-
Inscenizacja (2)
- Choreograf, Wspomnienie, 26.05.1989
- Choreograf, W królestwie jesiennych liści, 01.06.1990