-
Nota biograficzna
Wojtek Gierlach
Bas. Ukończył Akademię Muzyczną im F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Kazimierza Pustelaka otrzymując wyróżnienie Magna cum Laude. Jest laureatem głównych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych: Konkursie Sztuki Wokalnej im. Adi Sari w Nowym Sączu 1999 – 1 miejsce, Konkursie Wokalnym w Bilbao 2000 – 2 miejsce, Premio Caruso w Mediolanie 2001 – „Premio Caruso”, Francisco Viñas w Barcelonie 2004 – 3 miejsce.
Zadebiutował w 1999 roku rolą tytułową w „Imeneo” Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na deskach tej sceny wcielił się również w postać Don Giovanniego, natomiast jako Leporello wystąpił w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie oraz w Nico Theater w Kapsztadzie. Śpiewał również partię Figara w „Weselu Figara” Mozarta w Teatro Piccini w Bari oraz rolę Argenia w „Imeneo” Haendla w Opera Ireland w Dublinie. W dziełach scenicznych Rossiniego wcielił się w następujące partie: Mustafy we „Włoszce w Algierze” (Teatro Alighieri di Ravenna), Assura w „Semiramidzie” (Teatro Verdi w Pizie), Alidora w „Kopciuszku” (Festival d’Aix-en-Provance, Stadttheater w Klagenfurcie), Don Basilia w „Cyruliku sewilskim” i Gouverneura w „Hrabim Ory” (Belcanto Festival Wildbad) oraz Lorda Sidneya i Don Profonda w „Podróży do Reims” (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie i Pesaro Rossini Festival). Na Festiwalu w Wildbad wystąpił również jako Mirteo w nagraniu live „Semiramidy” Meyerbeera pod dyrekcją Richarda Bonynge’a oraz jako Mustafa we „Włoszce w Algierze” Luigiego Mosca.
Do ciekawszych osiągnięć należy zaliczyć też rolę Salieriego w operze Rimskiego-Korsakowa „Mozart i Salieri", wystawioną na deskach Teatro Fiarmonico w Oviedo oraz udział w premierze i nagraniu „Zemsty Nietoperza” Straussa z Sinfonią Varsovią pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, zrealizowaną przez Mazowiecki Teatr Muzyczny.
Równie ważne miejsce w działalności artystycznej Wojciecha Gierlacha zajmuje repertuar oratoryjno-kantatowy, obejmujący dzieła od epoki baroku po współczesne.
W Filharmonii Narodowej w Warszawie wziął udział w wykonaniu „Mszy h-moll” Bacha pod dyrekcją Helmutha Rillinga, a w Filharmonii Krakowskiej w „Mszy Koronacyjnej” Mozarta pod batutą Jana Krenza, w 200. rocznicę urodzin Mozarta.