• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Bajka o Mahagonny "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Bohdan Pociej

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    Bajka o Mahagonny
  • Data

    01-15.02.1964
  • Treść recenzji

    Partytura Weilla zawiera sporo miejsc smakowitych, parodystycznych i zaprawionych makabrycznym dreszczykiem (scena egzekucji); zbyt gęsty jest jednak ów neooperowy sos oblewający te wszystkie smaczki. Górzyński zrobił tę muzykę znakomicie; wydobył z partytury wszystko to, co można było z niej wydobyć. / Ale to, co widzimy na scenie Opery Warszawskiej mało ma wspólnego z teatrem brechtowskim, więcej - wydaje się na pierwszy rzut oka wręcz sprzeczne z tym do czego przyzwyczaiła nas konwencja brechtowskiego teatru. / Hanuszkiewicz i Mikulski z tego gangsterskiego moralitetu, z tego swoistego odbicia niespokojnej atmosfery lat „wielkiego kryzysu", zrobili widowisko alegoryczne i niemal baśniowe. Jest to wizja teatru Brechta ustatyczniona (niejako wbrew muzyce) i biorąc rzecz czysto wizualnie swoiście zgeometryzowana: kształtami czy figurami rządzącymi scenografią są prostokąty, kwadrat, trapez, plakatowe płaszczyzny poruszające się, zjeżdżające i wjeżdżające na scenę ruchem zautomatyzowanym. / Ta robota reżysersko-scenograficzna jest sama w sobie znakomita. Sceniczna wizja „Mahagonny” jest piękna w zestawach, kompozycjach kształtów i kolorów, w grze świateł. Gdyby jeszcze przemówił tekst, gdyby był w pełni zrozumiany, słyszalny i w dodatku dobrze przełożony, i sugestywnie podany, może wtedy w jakiś nowy sposób uwypukliłaby się specyficzna, intelektualna plakatowość stylu brechtowskiego. Niestety, o właściwej akcji widowiska widz-słuchacz musi dowiadywać się z programu: statyczna koncepcja całości raczej zaciera treść, fabułę, niż ją uwypukla. / Hanuszkiewicz, nie dysponując materiałem aktorskim najwyższej jakości, konsekwentnie pokierował ruchem aktorów na scenie, ograniczył ten ruch, wystylizował go i skonwencjonalizował. W całym przedstawieniu czuje się myśl, koncepcję, konsekwencję, czuje się prowadzenie i ustawienie aktorów, czuje się reżyserię i osobowość reżysera. Może ktoś zauważyć - nie bez pewnej słuszności - że to właśnie wada przedstawienia, że reżyser powinien być niedostrzegalny. Mimo wszystko - bronię „Mahagonny” w Operze Warszawskiej. Imponuje mi konsekwencja, czystość i precyzja roboty reżyserskiej, nawet jeżeli ta robota jest skierowana niejako wbrew samemu dziełu.

  • Inscenizacja (1)

    • Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne