-
Tytuł premiery
Rozkwit i upadek miasta Mahagonny -
TYTUŁ ORYGINALNY
Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny -
TYTUŁ Polski
Rozkwit i upadek miasta Mahagonny -
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w 3 Aktach -
DATA PREMIERY
06.12.1963 -
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ulicy Nowogrodzkiej 49, Scena przy Nowogrodzkiej -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
11
-
Realizatorzy (11)
-
Kierownictwo muzyczne
-
Reżyser
-
Scenograf
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
Choreograf
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Przekład
-
Asystent dyrygenta
-
Asystent reżysera
-
Inspicjent
-
Sufler
-
-
Wystawienia (11)
- 06.12.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 08.12.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 13.12.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 21.12.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 02.01.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 08.01.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 23.01.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 26.02.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 24.04.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 17.05.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
- 27.11.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
-
Komentarze
W Polsce teatr Brechta dobrze znany jest ze scen dramatycznych, niektóre songi z Opery za trzy grosze cieszą się popularnością przebojów. Ale śpiewany operowo tekst Brechta nie dociera do publiczności, która bez przestudiowania programu nie rozumie nic. Upowszechnia się opinia, że to „antyopera”, bo nie ma w niej arii, tylko pieśni i songi – wykonywane po angielsku (jak Moon of Alabama), by przybliżyć klimat amerykańskiej scenerii akcji. Trudno też uwierzyć, że to „opera jazzowa”, skoro warszawskiej orkiestrze (w pełnym symfonicznym składzie), solistom i chórowi braknie jazzowego feelingu, a poszukiwacze złota w saloonie przy szklance whisky słuchają granej na pianinie Modlitwy dziewicy Tekli Bądarzewskiej. Utwór Polki rzeczywiście cytowany jest w partyturze Weilla, stanowiąc dowód, iż podbił świat. Modni artyści, a operowi debiutanci: reżyser, Adam Hanuszkiewicz, i malarz-scenograf, Kazimierz Mikulski, rezygnują z tego, by, zgodnie z treścią libretta, przedstawienie wypełniała żądza pieniądza, uciechy z panienkami, pijaństwo i groźba huraganu. Tworzą dość statyczny, choć piękny teatr czystych form i kolorów.
autor: Małgorzata Komorowska