-
Nota biograficzna
JANINA ANNA PAWLUK, pianistka. Urodziła się we Lwowie. W wyniku powojennej repatriacji trafiła do Krakowa, gdzie ukończyła Wyższą Szkołę Muzyczną w klasie fortepianu prof. Barbary Korytowskiej. Tę też uczelnię ukończyła (1957), z pianistyczną specjalizacją: akompaniament. Już w czasie studiów pracowała w Krakowie jako pianistka Estrady Kameralnej przy Filharmonii Krakowskiej, następnie (1958-1961) w tamtejszej rozgłośni Polskiego Radia i Teatrze Muzycznym Krakowa. W tym okresie koncertowała i nagrywała ze znakomitą śpiewaczką Jadwigą Romańską, a z Teresą Żylis-Garą pracowała nad pierwszymi partiami operowymi. Ministerstwo Kultury i Sztuki delegowało ją do Wiednia i Bukaresztu jako akompaniatorkę na koncertach krakowskich solistów (1959), co bez wątpienia dowodziło uznania jej umiejętności.
Do Teatru Wielkiego w Warszawie, z tymczasową siedzibą przy ul. Nowogrodzkiej, zaangażował ją w 1961 roku dyrektor Bohdan Wodiczko na stanowisko korepetytora solistów, a jednocześnie z obowiązkiem grania partii fortepianu, klawesynu i celesty w orkiestrze. Przygotowywała śpiewaków do większości premier w okresie jego kadencji: Manru Paderewskiego, Ifigenia na Taurydzie Glucka, Juliusz Cezar Händla, Opowieści Hoffmanna Offenbacha, Kawaler srebrnej róży Straussa, Zamek Sinobrodego Bartóka, Więzień Dallapiccoli, Straszny dwór Moniuszki, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny Weilla, Don Carlos Verdiego (1962-1964). W ramach uroczystego otwarcia odbudowanego Teatru Wielkiego uczestniczyła w przygotowaniach do premiery Króla Rogera Szymanowskiego (1965), a następnie tak ważnych i trudnych wokalnie przedstawień, jak: Jutro Bairda, Godzina hiszpańska Ravela (1966), Bunt żaków Szeligowskiego (1967), Otello Verdiego (1967), Elektra R. Straussa (1971), Koronacja Poppei Monteverdiego (1971), Borys Godunow (1972) i wielu innych.
W tym okresie współpracowała z wieloma wybitnymi solistami Teatru Wielkiego nad rolami operowymi. Wśród nich byli m.in.: Jerzy Artysz, Wanda Bargiełowska-Bargeyllo, Alina Bolechowska, Bożena Brun-Barańska, Jan Czekay, Wacław Domieniecki, Andrzej Hiolski, Krystyna Jamroz, Zdzisław Klimek, Edmund Kossowski, Jerzy Kulesza, Bernard Ładysz, Anna Malewicz-Madey, Władysław Malczewski, Barbara Miszel-Giardini, Wiesław Ochman, Bohdan Paprocki, Edward Pawlak, Kazimierz Pustelak, Paulos Raptis, Zofia Rudnicka-Debich, Hanna Rumowska, Andrzej Saciuk, Halina Słonicka, Urszula Trawińska-Moroz. Z wieloma wyżej wymienionymi koncertowała i dokonywała nagrań archiwalnych. Z Paulosem Raptisem koncertowała w kraju i za granicą od czasów studenckich do późnych lat jego kariery. Blisko współpracowała z dyrygentami, m.in.: Bohdanem Wodiczką, Mieczysławem Mierzejewskim, Zdzisławem Górzyńskim, Janem Krenzem, Zygmuntem Latoszewskim.W latach 1972 – 1977 pracowała w teatrze operowym w Bernie, gdzie brała udział w życiu koncertowym Szwajcarii.
W 1977 roku wróciła do Teatru Wielkiego, gdzie jej zadaniem było przygotowanie solistów do polskiej premiery Edypa Enescu. W 1979 roku została zaproszona przez Jana Krenza do udziału w przygotowaniach do niemieckiego wystawienia Strasznego dworu Moniuszki w Operze w Bonn. Pozostając tam przez kolejnych sześć lat miała okazję współpracować ze światową czołówką śpiewaków operowych, wśród których byli m.in.: Agnes Baltsa, Hildegard Behrens, Renato Bruson, Pierro Capucilli, José Carreras, Maria Chiara, René Collo, Feruzio Furlanetto, Thomas Hampson, Ryszard Karczykowski, Margret Price, Ruggiero Raimondi, Katia Ricciarelli, Leonie Rysanek, Teresa Żylis-Gara, a także z mistrzami batuty, takimi jak: Gustav Kuhn, Gianfranco Masini, Woldemar Nelson, Nello Santi, Thomas Sanderling. Szczególnie blisko współpracowała z dyrygentami Janem Krenzem i Sir Yehudi Menuhinem.
Pianistka była zapraszana gościnnie jako korepetytor i konsultant językowy przy przygotowaniu oper: Lulu Berga w Lizbonie, Dama pikowa Czajkowskiego w Alto Theater Essen, Ubu Rex Pendereckiego w Teatro Colon w Buenos Aires, Walkiria w Operze w Wilnie, Król Roger Szymanowskiego w operze w Amsterdamie; tam też pracując z Piotrem Beczałą zyskała jego wielkie uznanie. Artystka była wielokrotnie zapraszana przez Hochschule „Mozarteum” w Salzburgu do udziału w międzynarodowych kursach mistrzowskich Internazionale Sommerakademie. Była to praca pedagogiczna i towarzyszenie międzynarodowej grupie wokalistów na rozlicznych recitalach w Salzburger Wiener Saal.
Po powrocie do kraju, w 1986 roku jako znawczyni muzyki niemieckiej, jej stylu i języka, okazała się niezwykle pomocna w przygotowaniu z polskimi i zagranicznymi śpiewakami arcydzieła Pierścień Nibelunga pod dyrekcją Roberta Satanowskiego, a następnie takich dzieł, jak: Parsifal Wagnera pod dyrekcją Antoniego Wicherka do premier w Warszawie, Austrii i RFN; kolejne dzieła to Salome, Kawaler srebrnej róży R. Straussa i Wozzeck Berga.
W latach 1987 – 1991 sprawowała kierownictwo muzyczne nad widowiskiem Przy kominku w reżyserii Marii Fołtyn, z którą dokonała licznych nagrań dla Telewizji Polskiej poświęconych w szczególności muzyce Stanisława Moniuszki. W tym samym okresie pracowała intensywnie z takimi solistami, jak: Bożena Betley, Joanna Cortes, Zdzisława Donat, Izabela Kłosińska, Adam Kruszewski, Sylwester Kostecki, Hanna Lisowska (kreacje w języku niemieckim i przygotowanie do występów w MET), Monika Ledzion, Anna Lubańska, Zbigniew Macias, Piotr Nowacki, Jerzy Ostapiuk, Ryszarda Racewicz, Arnold Rutkowski, Dariusz Stachura, Krzysztof Szmyt, Krystyna Szostek-Radkowa (m.in. recital śpiewaczki we foyer Teatru, 1994), Aleksander Teliga, Stefania Toczyska, Małgorzata Walewska, Barbara Zagórzanka (Pierścień Nibelunga), Mikołaj Zalasiński, Adam Zdunikowski i wielu innych.
Od premiery Kawalera srebrnej róży R. Straussa w 1997 roku zaczęła się jej ścisła współpraca z Jackiem Kaspszykiem, kiedy była główną odpowiedzialną za przygotowanie solistów, podobnie jak za dyrekcji Kazimierza Korda (2005–2006) oraz przy premierach Grzegorza Nowaka (Andrea Chénier, 2004) i Tomasza Bugaja (Opowieści Hoffmanna, 2007). W okresie kadencji dyrektora Waldemara Dąbrowskiego, sprawowała muzyczną i wokalną pieczę nad solistami podczas wyjazdów zagranicznych do Niemiec, Austrii, dwukrotnie na Cypr, do Chin (Pekin), dwukrotnie na tournée po Japonii, a także Hong Kongu, Londynu, Wilna i Kijowa.
Począwszy od premiery Otella przygotowywała solistów do udziału w inscenizacjach Mariusza Trelińskiego (Don Giovanni Mozarta, Dama pikowa Czajkowskiego, Andrea Chénier Giordana, La bohème Pucciniego), Krzysztofa Warlikowskiego (Wozzeck Berga), Achima Freyera (Czarodziejski flet Mozarta), aż po Opowieści Hoffmanna Offenbacha w reżyserii Harry’ego Kupfera (2007). Przygotowywała także śpiewaków do nagrań płytowych Strasznego dworu Moniuszki i Króla Rogera Szymanowskiego oraz Ubu Rex Pendereckiego. Służyła też konsultacją językową przy wydanych przez Teatr Wielki w koprodukcjach z EMI i CD Accord płytach (2003-2004). Zapraszana do współpracy przy wielkich operach niemieckich przez Warcisława Kunca do opery w Szczecinie (Kawaler srebrnej róży 2008) oraz opery gdańskiej przez dyrektora Marka Weissa (Salome 2011-2012). Szczególną kartę w jej życiorysie stanowi praca z wybitnym tenorem Ryszardem Karczykowskim (Warszawa, Bonn), z którym koncertowała i nagrywała dla Polskiego Radia oraz brała udział w kursach mistrzowskich tego wybitnego tenora (Kraków, Wrocław, Warszawa, Radziejowice).Wielokrotnie była delegowana przez Ministerstwo Kultury i Sztuki na międzynarodowe konkursy wokalne, gdzie wspomagała polskich artystów w zdobywaniu nagród: w 1965 roku w Tuluzie z Kazimierzem Myrlakiem (I nagroda) i Markiem Dąbrowskim (II nagroda) oraz w 1970 z Bożeną Betley (II nagroda), dwukrotnie w Belgii - w Liège i Verviers, gdzie nagrody zdobyły m.in. Urszula Trawińska-Moroz (III nagroda 1963), Hanna Rejmer oraz Wanda Bargiełowska (nagroda dla najlepszego mezzosopranu). Towarzyszyła podczas konkursów śpiewaczych Ryszardowi Cieśli w ’s-Hertogenbosch (1986) i Krzysztofowi Szmytowi w Salzburgu (1992), w których obaj zostali laureatami drugich nagród, a także muzykom w Szwajcarii na konkursie wiolonczelowym w Genewie. Akompaniowała także w Międzynarodowym Konkursie im. Stanisława Moniuszki m.in. Tomaszowi Kukowi (1. nagroda, 2001) i Rafałowi Bartmińskiemu (2. nagroda i aż jedenaście dodatkowych, 2007). W roku 1992 była szefową pianistów i akompaniatorką konkursu i koncertu uczestników w Kudowie Zdroju. Wówczas pierwsza nagroda dla świetnej rumuńskiej śpiewaczki Emilii Oprei, której akompaniowała Pawluk, została anulowana z powodu niewielkiego przekroczenia limitu wieku przez solistkę.
Jej małżonkiem był Lesław Pawluk, wieloletni solista Teatru Wielkiego oraz Opery w Bonn. W 1958 akompaniowała mu w IV Ogólnopolskim Konkursie Śpiewaczym im. S. Moniuszkowski w Warszawie, zorganizowanym w 100. rocznicę wystawienia Halki, podczas którego przy wielkim aplauzie publiczności zdobył III nagrodę (pierwszą męską). Z nim też jako znakomitym wykonawcą pieśni dokonała wielu nagrań radiowych w kraju i za granicą, akompaniowała mężowi w licznych koncertach. Najbliższa rodzina też jest ściśle związana z muzyką. Syn Gabriel to dyplomowany trębacz, a synowa Jeanette Bożałek – sopran, solistka operowa (występująca w Teatrze Wielkim w latach 1993-2018).
Czuwała artystycznie nad pierwszymi rolami operowymi: Rafała Bartmińskiego, Dariusza Macheja, Artura Rucińskiego, Rafała Siwka, Tadeusza Szlenkiera, ciesząc się z ich pięknych sukcesów w Polsce i na świecie, do chwili obecnej służąc radą i doświadczeniem. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zapraszał ją dwukrotnie na wykłady-warsztaty muzyczne dotyczące specyfiki pracy korepetytora operowego, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. Janina Anna Pawluk jest doskonale zorientowana w tematyce wokalistyki, posiada znajomość języków obcych niezbędną w obecnej praktyce wykonawstwa oper w oryginale, a także rozległą wiedzę w zakresie repertuaru. Jej akompaniament podczas występów śpiewaków cechuje mistrzostwo partnerstwa, pianistyczna biegłość oraz wielka muzykalność i kultura. Śpiewacy operowi zawsze cenili ją za niezwykłą cierpliwość, wnikliwość, dbałość o styl i ciekawą interpretację.
-
Inscenizacja (52)
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Sprzedana narzeczona, 18.02.1968
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Traviata, 28.03.1952
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Rigoletto, 18.12.1977
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Kawaler srebrnej róży, 30.12.1962
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Don Carlos, 02.12.1965
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Aida, 31.08.1966
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Salome, 25.06.2004
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Andrea Chénier, 15.10.2005
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Wozzeck, 05.01.2006
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, W krainie czarodziejskiego fletu, 22.02.2007
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Opowieści Hoffmanna, 30.11.2007
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Uprowadzenie z seraju, 22.12.1978
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Trubadur, 09.05.1970
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Borys Godunow, 30.12.1972
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Bunt żaków, 14.05.1967
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Król Roger, 23.11.1965
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Elektra, 18.02.1971
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Więzień, 16.02.1963
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Opowieści Hoffmanna, 07.06.1962
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Ubu Rex, 02.10.2003
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Czarodziejski flet, 16.06.2006
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Don Carlos, 12.02.1964
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Straszny dwór, 20.06.1963
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Otello, 24.04.1969
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Edyp, 28.05.1978
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Don Pasquale, 21.02.1961
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Livietta i Tracollo, 06.02.1971
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Manru, 25.11.1961
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Juliusz Cezar, 28.04.1962
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Zamek Sinobrodego, 16.02.1963
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny, 06.12.1963
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Otello, 08.06.2001
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Walkiria, 22.10.2005
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Koronacja Poppei, 16.07.1971
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Aida, 24.04.2005
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Ifigenia na Taurydzie, 28.02.1962
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Jutro, 18.09.1966
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Złoto Renu, 29.04.1988
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Walkiria, 30.04.1988
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Zygfryd, 03.03.1989
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Zmierzch bogów, 05.03.1989
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Parsifal, 26.03.1993
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Salome, 09.01.1993
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Carmen, 30.09.1995
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Oniegin, 05.04.2002
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Don Giovanni, 08.12.2002
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Dama pikowa, 19.12.2004
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Cyganeria, 28.01.1967
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, La Bohème, 30.03.2006
- Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów, Don Carlos, 22.10.2000
- Kierownictwo muzyczne, Przy kominku, 05.06.1987
- Przygotowanie muzyczne solistów i konsultacje językowe, Kawaler srebrnej róży, 26.01.1997