-
Tytuł premiery
Don Carlos -
TYTUŁ ORYGINALNY
Don Carlos -
TYTUŁ Polski
Don Carlos -
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w czterech aktach -
DATA PREMIERY
12.02.1964
-
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ulicy Nowogrodzkiej 49, Scena przy Nowogrodzkiej -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
28
-
Realizatorzy (12)
-
Kierownictwo muzyczne
-
Reżyser
-
Scenograf
-
Kostiumolog
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
Asystent dyrygenta
-
Asystent reżysera
-
Choreograf
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Inspicjent
-
Sufler
-
Przekład
-
-
Wystawienia (28)
- 12.02.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 14.02.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 16.02.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 20.02.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 01.03.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 11.03.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 14.05.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 28.05.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 11.06.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 21.06.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 13.09.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 20.09.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 08.10.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 27.10.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 14.11.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 26.11.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 03.12.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 18.12.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 12.01.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 19.01.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 03.02.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 14.02.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 21.02.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 28.02.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 07.03.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 13.03.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 21.03.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
- 26.03.1965, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Don Carlos
-
Komentarze
Realizacja czeskich, sławnych już wtedy w Europie artystów, w tym scenografa -- Josefa Svobody -- mistrza świateł, wielkie robi wrażenie. Scena „Romy” zyskuje głębię, wypełniają ją piętra krużganków, po których krążą postaci mnichów z zapalonymi świecami. Reflektory rzucają jasne smugi od tyłu i osoby operowych bohaterów przesuwają się jak w teatrze cieni. Najlepsza z możliwych obsada ich dramat czyni wiarygodnym. Recenzenci dostrzegają bolesne skróty w partyturze, i niedokładności w grze orkiestry. Ale nie zmienia to faktu, że ów Don Carlos zalicza się do najwspanialszych przedstawień tamtego półwiecza. Przeniesiony na dużą, nową scenę (1965) zyskuje na przestrzeni i obecnym w dziele Verdiego monumentalizmie. Utrzymywany w repertuarze po rok 1974 gości wówczas najsłynniejszego basa świata, Nikołaja Giaurowa. I nawet kiedy z Wenecji przybywa do Teatru Wielkiego zimą 1996 roku legendarny teatr La Fenice, właśnie z Don Carlosem, nie jest on w stanie przyćmić pamięci o dawnym warszawskim – ileż piękniejszym.
autor: Małgorzata Komorowska