-
Nota biograficzna
MIERZEJEWSKI Mieczysław (10 XI 1905 Poznań – 11 I 1998 Warszawa), dyrygent. Wszechstronne wykształcenie muzyczne zdobył w Konserwatoriach Poznańskim (1921–1927) i Warszawskim (1927–1928 – dyrygentura u Grzegorza Fitelberga i Emila Młynarskiego). Pracę dyrygencką podejmował w Operze w Poznaniu i w Warszawie, następnie zawodowe umiejętności pogłębiał w Berlinie, Wiedniu i Paryżu (1930–1932). W 1932 r. Piotr Stermich-Valcrocciata zaangażował go do Studia Operowego przy nowo powstałym w Warszawie Towarzystwie Opery Narodowej (TON). Pracował tam przez dwa lata i z adeptami Studia przygotował m.in. Uprowadzenie z seraju Mozarta. Podczas I Międzynarodowego Konkursu Tańca Artystycznego i Festiwalu w Warszawie (czerwiec 1933) poprowadził w Teatrze Wielkim spektakl baletu Pan Twardowski Różyckiego i od nowego sezonu został dyrygentem tej sceny. Prowadził m.in. Fausta Gounoda (1933, jako początek działalności krótkotrwałej spółki pod nazwą Opera Narodowa), Halkę Moniuszki w 1934 r. na jubileusz 75-lecia premiery dzieła – obok trzech innych najwybitniejszych wówczas operowych kapelmistrzów. Przygotował prapremierę opery Michała Kondrackiego Popieliny (1934), w 1936 r. Strasznym dworem Moniuszki otworzył sezon Teatru Wielkiego pod nową, acz nieskuteczną dyrekcją Jerzego Mazaraki i Zygmunta Mossoczego. W sierpniu 1939 r. podpisał kontrakt na dalszą pracę w Teatrze Wielkim.
Jednocześnie rosło dlań uznanie jako dyrygenta koncertów symfonicznych. Był też dyrygentem orkiestry Polskiego Baletu Reprezentacyjnego podczas występów w Paryżu, Londynie, miastach Niemiec i Krakowie (1937–1938) oraz w Warszawie w 1939 r. podczas XVII Festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (SIMC) – tu z udziałem Chóru i Orkiestry Opery Warszawskiej (balety: Baśń krakowska Kondrackiego, Pieśń o ziemi Palestra i Harnasie Szymanowskiego). Po wojnie, po działalności w Łodzi i Operze Śląskiej (1945–1947) został dyrygentem Filharmonii Warszawskiej przekształconej w Stołeczną z działem operowym (1948). Do 1971 r. był nieprzerwanie dyrygentem Opery Warszawskiej – od 1949 r. w gmachu „Romy”, od 1965 r. w odbudowanym Teatrze Wielkim. Dyrygował uroczystym koncertem na otwarcie gmachu 19 listopada 1965 r., a w serii czterech inauguracyjnych premier poprowadził Króla Rogera. Z wysoką oceną spotykał się muzyczny poziom przygotowywanych przez niego bardzo różnorodnych premier: Hrabiny Moniuszki w reżyserii Leona Schillera (1951), Harnasiów (1951), baletu Romeo i Julia Prokofiewa (1954), Damy pikowej Czajkowskiego (1955, przejętej po umierającym Walerianie Bierdiajewie), Lohengrina Wagnera i Fausta Gounoda (1956), Carmen Bizeta (1957), Salome Straussa (1961), Ifigenii na Taurydzie Glucka, Juliusza Cezara Händla i Kawalera srebrnej róży Straussa (1962), Don Carlosa Verdiego (1964); a w nowym gmachu m.in. Aidy Verdiego i Wieczoru Szymanowskiego (Mandragora, Nokturn i Tarantella, Harnasie 1966), Sprzedanej narzeczonej Smetany (1968).
Był niezawodnym i niezmordowanym dyrygentem nie zawsze pierwszego planu, niektóre z utworów prowadził na przedstawieniach po kilkadziesiąt razy. Zyskał autorytet operowego znawcy i opinię muzyka pracowitego, solidnego, muzykalnego, obdarzonego wyjątkową pamięcią i zdolnością szybkiej orientacji. Jego żoną była wybitna aktorka Janina Romanówna.
Za: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego, t. III (w druku)
-
Inscenizacja (29)
- Kierownictwo muzyczne, Sprzedana narzeczona, 18.02.1968
- Kierownictwo muzyczne, Eugeniusz Oniegin, 15.04.1950
- Kierownictwo muzyczne, Tosca, 19.12.1953
- Kierownictwo muzyczne, Hrabina, 28.05.1960
- Kierownictwo muzyczne, Aida, 26.06.1958
- Kierownictwo muzyczne, Kawaler srebrnej róży, 30.12.1962
- Kierownictwo muzyczne, Don Carlos, 02.12.1965
- Kierownictwo muzyczne, Aida, 31.08.1966
- Kierownictwo muzyczne, Faust, 28.07.1956
- Kierownictwo muzyczne, Król Roger, 23.11.1965
- Kierownictwo muzyczne, Dama pikowa, 26.07.1955
- Kierownictwo muzyczne, Don Carlos, 12.02.1964
- Kierownictwo muzyczne, Hrabina, 28.06.1951
- Kierownictwo muzyczne, Straszny dwór, 20.03.1955
- Kierownictwo muzyczne, Salome, 02.07.1961
- Kierownictwo muzyczne, Juliusz Cezar, 28.04.1962
- Kierownictwo muzyczne, Carmen, 18.07.1957
- Kierownictwo muzyczne, Ifigenia na Taurydzie, 28.02.1962
- Kierownictwo muzyczne, Hrabina, 18.09.1969
- Kierownictwo muzyczne, Cyganeria, 21.10.1950
- Kierownictwo muzyczne, Wieczór prządek, 21.04.1955
- Dyrygent, Mazepa, 27.11.1958
- Dyrygent, Harnasie, 29.12.1951
- Dyrygent, Romeo i Julia, 22.05.1954
- Dyrygent, Seranada, 29.12.1951
- Dyrygent, Harnasie, 23.11.1966
- Dyrygent, Mandragora, 23.11.1966
- Dyrygent, Jezioro łabędzie, 15.01.1966
- Dyrygent, Nokturn i Tarantela, 23.11.1966