-
Tytuł premiery
Ifigenia na Taurydzie
-
TYTUŁ ORYGINALNY
Iphigine en Tauride
-
TYTUŁ Polski
Ifigenia na Taurydzie
-
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w czterech aktach -
DATA PREMIERY
28.02.1962 -
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ulicy Nowogrodzkiej 49, Scena przy Nowogrodzkiej -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
23
-
Realizatorzy (12)
-
Kierownictwo muzyczne
-
Reżyser
-
Scenograf
-
Kostiumolog
-
Choreograf
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Asystent dyrygenta
-
Asystent reżysera
-
Asystent scenografa
-
Inspicjent
-
Sufler
-
-
Wystawienia (23)
- 28.02.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 08.03.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 23.03.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 07.04.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 12.04.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 10.05.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 19.05.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 02.09.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 13.10.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 14.11.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 14.12.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 10.01.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 09.02.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 03.03.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 26.05.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 14.06.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 27.08.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 26.09.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 13.10.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 13.11.1963, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 11.01.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 16.04.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
- 23.05.1964, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Ifigenia na Taurydzie
-
Komentarze
Dyrektor Bohdan Wodiczko uważa, że nowoczesny teatr muzyczny powinien wystawiać dzieła wszystkich epok. Po raz pierwszy Opera Warszawska sięga w tak głęboką stylistyczną przeszłość, w dodatku treściowo zakorzenioną w antyku. Zgodnie z ówczesną praktyką wykonawczą Europy wykorzystuje partyturę we współczesnej redakcji Richarda Straussa. Ów dystans wieków XVIII i XX odbija scenografia Jana Kosińskiego wraz z reżyserią Ludwika René. Obaj w perspektywicznych dekoracjach i pysznych kostiumach ukazują w scenach ze świata greckich bogów teatr barokowy. W surowej scenie świątynnej czynią aluzje do teatru klasycyzmu i pierwiastków romantycznego baletu. Nie brak odniesień do czasów bliższych teraźniejszości. Ta olśniewająca teatralnie, na poły żartobliwa lekcja historii opery nie u wszystkich znajduje zrozumienie. Tym bardziej, że próg muzycznych trudności wykonawczych w polskiej prapremierze opery Glucka nie zostaje pokonany.
autor: Małgorzata Komorowska