-
Tytuł premiery
Faust -
TYTUŁ ORYGINALNY
Faust -
TYTUŁ Polski
Faust -
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w pięciu aktach, dziewięciu obrazach -
DATA PREMIERY
28.07.1956 -
Miejsce
Państwowa Opera w Warszawie, Scena przy Nowogrodzkiej -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
70
-
Realizatorzy (11)
-
Kierownictwo muzyczne
-
Reżyser
-
Scenograf
-
Choreograf
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Przekład
-
Asystent reżysera
-
Asystent scenografa
-
Inspicjent
-
Sufler
-
-
Wystawienia (70)
- 28.07.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 29.07.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 30.07.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 31.07.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 12.09.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 18.09.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 20.09.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 25.09.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 28.09.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 02.10.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 06.10.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 09.10.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 11.10.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 16.10.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 19.10.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 23.10.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 30.10.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 01.11.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 06.11.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 14.11.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 20.11.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 27.11.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 30.11.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 04.12.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 11.12.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 14.12.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 16.12.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 18.12.1956, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 05.01.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 15.01.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 23.01.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 31.01.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 07.02.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 17.02.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 03.03.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 05.03.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 17.03.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 28.04.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 03.05.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 08.05.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 16.05.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 05.06.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 19.06.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 28.06.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 04.07.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 10.07.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 19.09.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 28.09.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 05.10.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 23.10.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 06.11.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 23.11.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 10.12.1957, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 31.01.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 12.02.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 10.04.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 24.04.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 20.05.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 01.07.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 10.09.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 31.10.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 10.11.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 09.12.1958, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 16.01.1959, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 20.03.1959, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 29.04.1959, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 15.05.1959, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 03.06.1959, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 11.06.1959, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
- 10.07.1959, Państwowa Opera w Warszawie, Faust
-
Komentarze
Premiera: Faust Charlesa Gounoda, 28 VII 1956
Publiczność oczekuje na realistyczne obrazy (taką estetykę głosi ideologiczny dyktat); ale ta operowa opowieść o Diable i złudzie przywróconej przez niego młodości nie jest teatrem realistycznym. Ani w reżyserii i inscenizacji debiutującego w Operze Warszawskiej muzykalnego Ludwika René, ani w prostych i czystych formach dekoracji Ottona Axera. Natomiast wyraziście ukostiumowane i znakomicie poprowadzone są postaci, czy raczej typy: kusiciela, rajfurki, dziewicy upadłej i daremnego obrońcy jej czci. Najsłabiej wypada tytułowy uwodziciel (ze względu na wysokie trudności tenorowej partii), najlepiej – Diabły! Bernard Ładysz jako żywiołowy Mefisto z doprawionym haczykowatym nosem, w ostrej charakteryzacji, w kapeluszu z piórkiem i niby szlachetka z kordem przy boku łyska bielą zębów. Gdy świeżo po triumfach we Włoszech pojawia się na przedstawieniu w grudniu, wita go huragan braw. Uskrzydlony, śpiewając Rondo złotego cielca, wskakuje na beczkę, ale denko załamuje się pod nim i artysta wpada do środka, lecz niezachwiany tym wspaniały bas Ładysza płynie dalej i wypełnia wnętrze „Romy”. Innym Mefistem, też świetnym, jest demoniczny, opanowany Edmund Kossowski. Skutecznie przez obu wodzona na pokuszenie Małgorzata ma poważną twarz Jadwigi Dzikówny, dźwięczny jej sopran i dwa grube warkocze. Partia Siebla, młodego adoratora Małgorzaty, przeznaczona jest dla mezzosopranu; w spektaklach warszawskiego Fausta wykonują ją jednak nie tylko śpiewaczki (w rolach tzw. spodenkowych), ale także śpiewacy, co stanowi obsadowy ewenement.
autor: Małgorzata Komorowska