• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Salome 02.07.1961

  • Tytuł premiery

    Salome
  • TYTUŁ ORYGINALNY

    Salome
  • TYTUŁ Polski

    Salome
  • Rodzaj wydarzenia

    Premiera
  • GATUNEK I FORMA

    Dramat muzyczny w 1 Akcie
  • DATA PREMIERY

    07.07.1961
  • Miejsce

    Państwowa Opera w Warszawie, Scena przy Nowogrodzkiej
  • Kompozytor

    Richard Strauss

  • Opracowanie libretta

    Oscar Wilde

  • Przekład

    Mieczysław Mierzejewski

    Alicja Dankowska

  • Liczba przedstawień

    6

  • Realizatorzy (11)

    • Kierownictwo muzyczne

      • Mieczysław Mierzejewski
    • Reżyser

      • Józef Witt
    • Scenograf

      • Teresa Roszkowska
    • Kostiumolog

      • Teresa Roszkowska
    • Choreograf

      • Witold Borkowski
    • Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów

      • Zofia Lazarewicz
    • Asystent dyrygenta

      • Bogusław Madey
    • Asystent reżysera

      • Józef Grubowski, Piotr Widlicki
    • Asystent scenografa

      • Izabella Konarzewska
    • Sufler

      • Edward Wejsis, Romuald Walter
    • Inspicjent

      • Apoloniusz Kowalski
  • Multimedia (12)

    „Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    „Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    „Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    Afisz premierowy„Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    Plakat „Salome” Richard Strauss 02-07-1961.

    Program.„Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    Wkładka obsadowa. „Salome” - Richard Strauss

    „Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    „Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    „Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    „Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    „Salome” Richard Strauss 02-07-1961

  • Wystawienia (6)

    • 02.07.1961, Państwowa Opera w Warszawie, Salome
    • 07.07.1961, Państwowa Opera w Warszawie, Salome
    • 19.07.1961, Państwowa Opera w Warszawie, Salome
    • 01.10.1961, Państwowa Opera w Warszawie, Salome
    • 13.10.1961, Państwowa Opera w Warszawie, Salome
    • 10.11.1961, Państwowa Opera w Warszawie, Salome
  • Druki teatralne (4)

    Plakat „Salome” Richard Strauss 02-07-1961.

    Afisz premierowy„Salome” Richard Strauss 02-07-1961

    Wkładka obsadowa. „Salome” - Richard Strauss

    Program.„Salome” Richard Strauss 02-07-1961

  • Kostiumy (8)

    Salome Richard Strauss 02-07-1961

    Salome Richard Strauss 02-07-1961

    Salome Richard Strauss 02-07-1961

    Salome Richard Strauss 02-07-1961

    Salome Richard Strauss 02-07-1961

    Salome Richard Strauss 02-07-1961

    Salome Richard Strauss 02-07-1961

    Salome Richard Strauss 02-07-1961

  • Komentarze

    Przygotowania do premiery zaplanowanej przez dyrektora Jerzego Semkowa – właśnie zrezygnował ze stanowiska – trwały długie miesiące. Richard Strauss skomponował muzykę dla stuosobowej orkiestry tak, by słynny dramat Oscara Wilde'a (podstawa libretta) odgrywała tak samo sugestywnie, jak postaci na scenie. Ich śpiew pozbawiony arii, przeważnie recytatywny, wymaga ekspresji i siły. W warszawskiej Salome podziw budzi realizacja partytury pod batutą Mieczysława Mierzejewskiego. Alicja Dankowska w tytułowej roli perwersyjnej okrutnicy nie wygląda na szesnastoletnią księżniczkę judejską, jak chcieliby autorzy dzieła (kształty ma obfite...). Ciska wkoło niepokojące spojrzenia wielkich oczu. Ale jej sopran odpowiednio duży i straussowski w barwie wyraża, co trzeba, mimo iż posługuje się bardzo trudnym wokalnie w tym przypadku językiem polskim (ze specjalnie dla tej premiery sporządzonego przekładu samej śpiewaczki i dyrygenta). Uduchowiony Jochanaan – jedna z najtrudniejszych barytonowych partii w całej literaturze operowej – znajduje doskonałego interpretatora w głosie i osobie Mariana Woźniczki. Czy rezultat przedstawienia wart jest wysiłków ponad miarę całego zespołu artystycznego? Recenzenci poddają to w wątpliwość.

    autor: Małgorzata Komorowska

Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne