-
Tytuł premiery
Król Roger -
TYTUŁ Polski
Król Roger -
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w trzech aktach -
DATA PREMIERY
23.11.1965 -
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie, Sala Moniuszki -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
51
-
Realizatorzy (12)
-
Kierownictwo muzyczne
-
Asystent dyrygenta
-
Sufler
-
Reżyser
-
Asystent reżysera
-
Scenograf
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
Choreograf
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Przygotowanie chóru, pianista, korepetytor chóru
-
Inspicjent
-
Asystent scenografa
-
-
Wystawienia (51)
- 23.11.1965, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 27.11.1965, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 08.12.1965, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 18.12.1965, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 30.12.1965, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 08.01.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 12.01.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 20.01.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 06.02.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 19.02.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 01.03.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 20.03.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 16.04.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 24.04.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 07.05.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 20.05.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 03.06.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 12.06.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 12.08.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 18.08.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 04.09.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 24.09.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 06.10.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 18.11.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 18.12.1966, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 14.01.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 22.02.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 10.03.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 20.04.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 26.05.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 15.06.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 08.09.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 22.10.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 08.11.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 26.12.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 18.01.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 14.03.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 04.05.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 18.05.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 29.05.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 25.09.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 17.10.1969, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 20.10.1969, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 01.11.1969, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 30.09.1970, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 27.10.1970, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 01.12.1970, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 23.05.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 23.06.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 24.09.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
- 15.10.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Król Roger
-
Komentarze
Na scenie jest mroczno, ale pięknie i tajemniczo. Wielu widzów, polskich i zagranicznych obecnych na otwarciu odbudowanego Teatru operę Szymanowskiego ogląda po raz pierwszy. W porównaniu z danymi na inaugurację Halką, Strasznym dworem i Panem Twardowskim, prezentuje się ona nowocześnie, oryginalnie, prawdziwie po europejsku. W opiniach rodzimych recenzentów przeważa wielkie uznanie dla dzieła i przedstawienia. Brytyjski korespondent pisze dosadnie, że treścią opery jest religia i seks, czego w Polsce się nie dostrzega. Andrzej Hiolski jako tytułowy Roger tworzy kreację. Brzmienie jego barytonu, przepojony szczerością wewnętrznych rozterek śpiew i sceniczny wyraz postaci tak ściśle przylega do roli, jak to rzadko się zdarza w operowym teatrze. Pół roku później dziewiętnastoletni Ryszard Peryt – później wybitny reżyser opery i dyrektor TW-ON – publikuje w tygodniku „Kultura” relację ze spektaklu. Docenia wielkie nazwiska realizatorów (Mierzejewski, Horowicz, Otto Axer), ale reżyserię, aktorstwo i scenografię poddaje druzgocącej krytyce. Jego zdaniem kształt sceniczny Rogera rozmija się z muzyką i razi nieudolnością.
autor: Małgorzata Komorowska