-
Tytuł premiery
Bunt żaków -
TYTUŁ Polski
Bunt żaków -
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w trzech aktach (siedmiu obrazach) -
DATA PREMIERY
14.05.1967 -
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie, Sala Moniuszki -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
26
-
Realizatorzy (12)
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
Choreograf
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Kierownictwo muzyczne
-
Asystent dyrygenta
-
Reżyser
-
Asystent reżysera
-
Scenograf
-
Przygotowanie chóru, pianista, korepetytor chóru
-
Inspicjent
-
Sufler
-
Asystent scenografa
-
-
Wystawienia (26)
- 14.05.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 16.05.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 20.05.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 25.05.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 09.06.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 23.06.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 02.07.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 09.07.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 10.09.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 21.09.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 06.10.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 18.10.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 21.10.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 24.11.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 28.12.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 31.12.1967, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 14.01.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 28.02.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 20.03.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 05.04.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 22.06.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 25.10.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 01.11.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 28.12.1968, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 26.01.1969, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
- 07.02.1969, Teatr Wielki w Warszawie, Bunt żaków
-
Komentarze
Prapremierę tej pierwszej opery powstałej w Polsce Ludowej daje Wrocław (1951). Autorzy otrzymują nagrody, następują kolejne realizacje (Poznań, Drezno). Dzieło odpowiada na ideologiczne zapotrzebowanie lat stalinizmu. Ukazując konflikt biedoty (żacy, ubożsi mieszczanie, rybałci) z władzą (burmistrz, król z dworem), stanowi modelowy obraz marksistowskiej walki klas, ale u jego źródeł leży zdarzenie prawdziwe: bunt krakowskich żaków w 1549 roku za panowania Zygmunta Augusta. Libretto ma znaczne walory literackie. Sceny na rynku krakowskim, w dawnej winiarni, na Wawelu możliwości widowiskowe dają ogromne – i warszawska inscenizacja, barwna i roztańczona, je wykorzystuje. Piękne są chóry: prosta pieśń żaków Gregorianki, gregorianki zapada w pamięć, w wielogłosowej, lirycznej Powędrujem drogą operowy zespół wspomaga męski chór "Harfa". Partiom solowym jednakże brak śpiewności, i choć czołowym artystom Teatru Wielkiego trudno odmówić wykonawczych starań, przedstawienie nie utrzymuje się w repertuarze.
autor: Małgorzata Komorowska