-
Tytuł premiery
Koronacja Poppei -
TYTUŁ ORYGINALNY
L'Incoronazione di Poppea -
TYTUŁ Polski
Koronacja Poppei -
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w dwóch aktach -
DATA PREMIERY
16.07.1971 -
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie, Sala Moniuszki -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
51
-
Realizatorzy (13)
-
Reżyser
-
Asystent reżysera
-
Scenograf
-
Choreograf
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Przygotowanie chóru, pianista, korepetytor chóru
-
Inspicjent
-
Przekład
-
Kierownictwo muzyczne
-
Asystent dyrygenta
-
Sufler
-
Asystent scenografa
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
-
Uwagi
Opracowanie opery Raymund Leppard. Opracowanie tekstu Zygmunt Latoszewski, Jerzy Gaczek
-
Wystawienia (51)
- 16.07.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 18.07.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 14.09.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 25.09.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 07.10.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 19.10.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 10.11.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 26.11.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 16.12.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 07.01.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 26.01.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 01.02.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 25.02.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 15.03.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 30.04.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 24.06.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 23.08.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 21.09.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 10.10.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 10.11.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 08.12.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 02.01.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 22.02.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 02.03.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 26.04.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 18.05.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 07.09.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 22.09.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 14.10.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 17.11.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 21.12.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 11.01.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 16.02.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 05.03.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 05.04.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 02.05.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 22.06.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 15.09.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 10.11.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 05.12.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 03.01.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 26.02.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 05.03.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 12.04.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 09.10.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 02.11.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 19.12.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 29.01.1976, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 12.03.1977, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 19.04.1977, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
- 05.05.1977, Teatr Wielki w Warszawie, Koronacja Poppei
-
Komentarze
Dyrekcja TW premierę w upalne lato czyni na pół oficjalną; oficjalnie Koronacja Poppei otwiera sezon 1971/1972 we wrześniu. To sprawia, że recenzje z tego świetnego przedstawienia ukazują się przez kilka miesięcy. W Warszawie jest w modzie chodzić na Monteverdiego. W Wielkim pojawiają się dziennikarze i krytycy teatralni nigdy wcześniej niewidywani w operze. Epokowe dzieło pochodzi z 1643 roku. Zgodnie z dawną konwencją wprowadza postaci alegoryczne i mitologiczne, co kierują losem bohaterów znanych z historii, jak Neron i Seneka. Widowisko pięknie stylizowane na barokowy teatr z zachowaniem współczesnego dystansu do przeszłości bawi i zarazem wzrusza. Maszyneria sceniczna przesuwa malowany horyzont, obłoki, zjeżdżające spod stropu bóstwa, kulisy boczne, ściany komnat, mury pałaców; czasem się zacina (może w publicznych teatrach Wenecji, gdzie operę wystawiono, też to się zdarzało?). Kolorystyka i przepych kostiumów olśniewa, zwłaszcza gdy po wypędzeniu jednej cesarzowej (Oktawia) koronuje się drugą (Poppea). W orkiestrowej fosie muzykę prowadzi nestor polskiej dyrygentury (Latoszewski) na zmianę z jej nadzieją (Maksymiuk). Cieszy uszy śpiew dobranego zestawu solistów. Krytycy piszą: „parada gwiazd”. Rzeczywiście: występujące tu pokolenie Nieman i Słonickiej (soprany), Szczepańskiej i Szostek-Radkowej (mezzosoprany), Nikodema (tenor), Artysza (baryton), Kossowskiego i Ostapiuka (basy) znajduje się wówczas w szczytowej formie.
autor: Małgorzata Komorowska