• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Chata rozśpiewana "Sztandar Młodych"

  • Autor

    Tadeusz Kaczyński

  • Tytuł czasopisma

    "Sztandar Młodych"
  • Tytuł

    Chata rozśpiewana
  • Data

    26.11.1965
  • Treść recenzji

    Kiedy pierwszy raz weszliśmy do tego gmachu, wydał nam się dziwnie daleki. Wszystko tu było nowe, wszystko nieznane. Drugiego dnia czuliśmy się tam już całkiem swojsko — prawie jak we własnym domu. A jeśli nie w domu, to w chacie — oczywiście chacie góralskiej, w którą scenograf-czarodziej Andrzej Stopka zamienił na ten wieczór w pałacowe wnętrze Teatru. Tak autentycznie góralskiej „Halki” nikt z nas — powojennego pokolenia — nie pamięta. Stopka osiągnął to w sposób najprostszy, niczego nie stylizując, a tylko naśladując wiernie wszelkie szczegóły podkarpackiej sztuki ludowej, ubioru i budownictwa. Koncepcja scenograficzna jest chyba z możliwych najbardziej tradycyjna. Jesteśmy skłonni ją przyjąć pod warunkiem pełnej jednolitości. Jednolitość ta została, niestety, naruszona przez zawieszenie w każdym akcie jako tła prostokątnych panneaux z namalowanym krajobrazem. Ta umowność kłóciła się z autentyczna prostotą kostiumów i dekoracji i przeszkadzała nawet uwierzyć w autentyczność dramatu Halki. / Nie patrząc jednak na tło, jak również na brzydką i zupełnie nieczytelną w swojej symbolice ramę sceniczną — czuło się płynącą ze sceny falę ludowości. Najbardziej spiętrzyła się ona w III akcie, gdzie statyczne i półstatyczne elementy scenografii zostały połączone z ruchem. Tańce góralskie (układ Eugeniusza Paplińskiego) tak pod względem choreograficznym, jak i kolorystycznym były znakomite. / Soliści na ogół gorsi od tych, którzy śpiewali ostatnio tę samą „Halkę” w Romie. Nie wiem, ile w tym winy nie najlepszej akustyki w Teatrze Wielkim, a ile samych śpiewaków, ale głosom Haliny Słoniowskiej (Halka), Wiesława Ochmana (Jontek), Zdzisława Klimka (Janusz) i Bernarda Ładysza (Stolnik) brakowało tego blasku, do jakiego przyzwyczailiśmy się, słuchając tej opery w najlepszych wykonaniach.

  • Inscenizacja (1)

    • Halka
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne