• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Cztery premiery "Gazeta Białostocka"

  • Autor

    Jerzy Jaroszewicz

  • Tytuł czasopisma

    "Gazeta Białostocka"
  • Tytuł

    Cztery premiery
  • Data

    11-12.12.1965
  • Treść recenzji

    Dzień drugi — i następna premiera: „Halka". Publiczność oklaskuje gorąco świetnie wykonaną uwerturę (dyrygował spektaklem Zdzisław Górzyński), odsłania się kurtyna i ukazuje się dwór Stolnika, po chwili rozbrzmiewa sławny polonez. Tutaj nie ma wątpliwości: inscenizacja i reżyseria Bronisława Dąbrowskiego nie poszukuje nowych dróg, mocno tkwi w tradycji, tworzy spektakl monumentalny i mocno osadzony w realiach. Scenografia (Andrzej Stopka), doskonale zsynchronizowana z całokształtem przedstawienia, również wzbudziła duże uznanie. Strona muzyczna — znakomita. Choreografia (Eugeniusz Papliński) — efektowna i naturalna („Tańce góralskie" musiano bisować!). (...) Tytułowa bohaterka, kreowana przez Halinę Słoniowską, podbiła słuchaczy swym wspaniałym dramatycznym sopranem i sugestywną gra aktorską: doskonale odtworzyła kolejne fazy dramatu Halki, a obie wielkie arie odśpiewała wręcz wzorcowo. Ona to narzuciła całej operze pierwiastek dramatyczny i jej w pierwszym rzędzie zawdzięcza premiera swój sukces. / Wiesław Ochman jako Jontek śpiewał doskonale swą sławną arię z IV aktu i zaprezentował się jako tenor wysokiej klasy. Janusz (Zdzisław Klimek) stworzył sylwetkę utrwalającą się w pamięci, choć początkowa trema nie pozwoliła mu w pełni zabłysnąć swym wspaniałym głosem. Stolnika śpiewał Bernard Ładysz, Dziembę — Marek Dąbrowski (cóż za wspaniały bas!), Zofię — Barbara Nieman. Chór i orkiestra — na bardzo wysokim poziomie. Balet — olśniewający, lecz zarówno w mazurze z „Halki" jak i ze „Strasznego dworu" chciałoby się dostrzec więcej temperamentu, a mniej stylizacji, więcej zadzierżystości, a mniej elegancji...

  • Inscenizacja (1)

    • Halka
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne