• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Don Carlos" w Operze Warszawskiej "Kultura"

  • Autor

    Stefan Wysocki

  • Tytuł czasopisma

    "Kultura"
  • Tytuł

    "Don Carlos" w Operze Warszawskiej
  • Data

    15.03.1964
  • Treść recenzji

    Przedstawienie jest przejmujące, robi wrażenie, wciąga i zniewala do uczuciowego współudziału. Jest znakomitym dowodem, iż dobra opera, dobrze przy tym zrobiona w sensie roboty wokalno-scenicznej, może być pięknym widowiskiem. Muzyka poprowadzona została przez Mieczysława Mierzejewskiego. Był to Verdi w bardzo dobrym wydaniu, zarówno z technicznego, jak i interpretacyjnego punktu widzenia. A jest o czym mówić, bo tę muzykę gra się trzy godziny, a jest ona gęsta, mroczna, zwarta, często wręcz wagnerowska, jeśli dodamy do tego konieczność prowadzenia całego właściwie spektaklu – łącznie z akcją sceniczną – którego tempo i puls zawsze podlegają w ostatecznym rachunku dyrygentowi – Mieczysławowi Mierzejewskiemu wyrazy wysokiego uznania. / Reżyseria – Ladisłav Stros, (…) kompozycja sceny często zachwycała, porywał mnie – po prostu z muzycznego punktu widzenia – kontrapunkt ruchowy, dziejący się na scenie, z jakimś niesymetrycznie umieszczonym punktem odniesienia, ukośne podchody zaludniające plac czy komnaty pałacowe tej XVI-wiecznej Hiszpanii. Dekoracje – wyjątkowe. Skomponował je, namalował i oświetlał Josef Svoboda. Rozegrał tragedię w czerni, srebrze, złocie i bieli z przewagą czerni. Całość oświetlał sposobami najnowszych osiągnięć filmowych, czernią podkreślając czerń, złoto złotem, a wszystko uwypuklając – gdzie trzeba – zaskakująco ustawionymi bateriami reflektorów. Bardzo współczesne i bardzo piękne. (…) Wreszcie – wykonawcy. Za dużo ich było i za świetnych, by o każdym pisać z osobna. Wszyscy, poza pięknym i bardzo w stylu utrzymanym śpiewaniem, byli też aktorami w całym tego, najlepszym słowa znaczeniu. A słuchanie i oglądanie na scenie polskiej jednocześnie Krystyny Jamroz, Krystyny Szczepańskiej, Bernarda Ładysza, Andrzeja Hiolskiego i Bogdana Paprockiego w jednej obsadzie i tejże klasy śpiewaków w drugiej – już samo to jest ewenementem. / Konkluzja – znakomity spektakl.

  • Inscenizacja (1)

    • Don Carlos
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne