• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Gluck w Operze Warszawskiej "Nowa Kultura"

  • Autor

    Władysław Malinowski

  • Tytuł czasopisma

    "Nowa Kultura"
  • Tytuł

    Gluck w Operze Warszawskiej
  • Data

    18.03.1962
  • Treść recenzji

    Odwieczny dylemat Glucka i Wagnera — równowagi między teatrem i muzyką — powraca dziś w odniesieniu do sposobu twórczej interpretacji opery jako spektaklu z muzyką. (…) W takim właśnie momencie szykujemy się u nas do otwarcia nowego gmachu opery, jednego z najwspanialszych na świecie. Nie wiadomo, czy bardziej cieszyć się z tej olbrzymiej szansy, czy martwić nastręczającymi się kłopotami, bo w każdym razie wykorzystanie tej szansy nie będzie łatwe. / „Ifigenia na Taurydzie" Glucka jest przedstawieniem niejednolitym. Świetnie brzmiące chóry, solidnie przygotowana orkiestra, trochę sztywna wokalnie Ifigenia, poprawne muzycznie partie Pyladesa, Orestesa i Toasa, dobre role poboczne. Twierdzę jednak, że nie w tym rzecz, aby każda premiera przynosiła kreacje na miarę Marii Callas. (…) Sceptycyzm niektórych amatorów opery nabiera cech gestu samoobrony przed nagminnie rozpanoszonym prymitywizmem aktorskim, reżyserskim i inscenizacyjnym, przed martwym, wręcz groteskowym dziś banałem sceny operowej. Walkę z owym banałem obserwujemy na warszawskim przedstawieniu opery Glucka. Reżyser pragnął dać widzowi syntezę dwóch światów: antyku i późnego baroku — epoki Glucka. Pomysł świetny. Ale w jego realizacji zawiodła dyscyplina artystyczna. Między postaciami jakby wyjętymi z antycznych fryzów przewijają się lokaje w pończochach, z warkoczami i rokokowymi świecznikami w rękach. Chwyt ten nałożony zostaje na pewne posunięcia zmierzające do zachwiania teatralnej fikcji, zburzenia dystansu między sceną i widownią. (...) O ile w opisanych wyżej koncepcjach przejawia się dobra wola teatralnej interpretacji dzieła, o tyle nie widać jej w aktorskim prowadzeniu śpiewaków. Ustrzegli się oni wprawdzie zbędnych i banalnych gestów, ale też i ponad tę powściągliwości niewiele z siebie dają w sensie scenicznym. (…) Rozłam i brak jednolitej koncepcji reprezentują również dekoracje. Dobrej drugiej z nich, z „metafizyczną" perspektywą olbrzymiej sali towarzyszącą rozważaniom o śmierci, przeciwstawia się bardzo zła, moim zdaniem, pierwsza, w której wnętrze groty przypomina szpaler gigantycznych pingwinów, jak powiedział ktoś na przerwie. (…) Premiera „Ifigenii" jest pewnego rodzaju cennym doświadczeniem. Dowodzi ona jak bardzo jest trudno — nie zaśpiewać czy zagrać dobrze — ale stworzyć dobry teatr w oparciu o partytury arcydzieł operowych.

  • Inscenizacja (1)

    • Ifigenia na Taurydzie
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne