• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Halka" "Życie Warszawy"

  • Autor

    Zdzisław Sierpiński

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    "Halka"
  • Data

    24.11.1965
  • Treść recenzji

    „Halka, którą oglądaliśmy na scenie odbudowanego Teatru Wielkiego, potraktowana została bardziej estradowo. Wątek dramaturgiczny snuje się raczej w płaszczyźnie muzycznej, jego szlaki wyznaczają kolejne arie, pieśń chóru, napięcia wynikające z orkiestrowej partytury. I właśnie może na tle tego scenicznego spokoju, wolnego od zbędnego ruchu i robionej na siłę gry aktorskiej tym silniej dynamizują się sceny zbiorowe i na ich tle losy młodej góralki. / Zasługą wszystkich realizatorów tego przedstawienia jest wyraźna różnorodność koncepcji, wspólnota efektów zastosowanych i osiągniętych we współpracy opartej na wzajemnym zrozumieniu. Nie czuje się rozbieżności między tym spokojem potraktowania akcji scenicznej a kostiumami i dekoracją, które pastelową barwą, wolną od „cepeliowskiej” krzykliwości, świetnie harmonizują z zabudową sceny; między sposobem gry głównych bohaterów a chórem, stanowiącym dla nich w płaszczyźnie obrazowej piękne tło a jednocześnie równorzędnego partnera w śpiewie i muzyce. / Prostota, zbliżona obrazem do ludowej ballady, wyszła na dobre temu przedstawieniu. Pozwoliła zrobić spektakl bez zbędnego balastu wyświechtanych operowych sztuczek, spektakl osadzony zarazem w solidnym rzemiośle i dobrej sztuce muzycznego teatru, łatwy do odebrania dla współczesnego widza. / W tej sytuacji muzyka wyszła na plan pierwszy. Nic nie odciągało uwagi od słuchania znakomicie przygotowanej orkiestry, świetnych głosów solistów, potężnie i czysto brzmiących chórów. Był to piękny hołd złożony dziełu Moniuszki. Partytura „Halki” potraktowana została z wyjątkowym pietyzmem przez Zdzisława Górzyńskiego i resztę wykonawców. Wykonawców świetnych: głos Haliny Słoniowskiej, jeden z najpiękniejszych sopranów, jakimi dysponujemy w tej chwili, szczególnie nadawał się do niełatwej partii tytułowej; Wiesław Ochman to dotychczas nieznany w Warszawie śpiewak, ale jego debiut w roli Jontka na scenie Teatru Wielkiego postawił go natychmiast w czołówce tenorów, rokując wielką przyszłość; Bernard Ładysz nie potrzebuje słów uznania: był równie świetnym Stolnikiem — jak dzień wcześniej Skołubą. Pięknie zaśpiewała partię Zofii Barbara Nieman.

  • Inscenizacja (1)

    • Halka
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne