• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Ifigenia na Taurydzie" w Operze Warszawskiej "Teatr"

  • Autor

    Jerzy Macierakowski

  • Tytuł czasopisma

    "Teatr"
  • Tytuł

    "Ifigenia na Taurydzie" w Operze Warszawskiej
  • Data

    15-30.04.1962
  • Treść recenzji

    W ambitnej realizacji zapowiedzianego planu repertuarowego kierownictwo Opery Warszawskiej wprowadziło na afisz „Ifigenię na Taurydzie”, jedno z najwybitniejszych dzieł wielkiego reformatora opery w XVIII stuleciu, Christopha Willibalda Glucka. Jest to pierwsza w ogóle realizacja sceniczna „Ifigenii” na naszych scenach, tym bardziej godna uwagi, że twórczość Glucka w ogóle nie figurowała od dziesiątków lat w repertuarze Opery Warszawskiej. / Realizacja nakłada jednak na wykonawców poważne obowiązki: klasycy opery — Mozart, Gluck, Händel wymagają najwyższego poziomu odtwórczego, w przeciwnym bowiem razie stają się po prostu nudni. (…) Przedstawienie w Operze Warszawskiej nie spełniło pod wieloma względami pokładanych w nim nadziei, tym większych, że związanych z nazwiskami realizatorów: Mieczysławem Mierzejewskim, Janem Kosińskim i Ludwikiem René. (…) Całość robi wrażenie niedopracowanej w szczegółach, a pomysł inscenizacyjno-reżyserski jest chyba chybiony. / Mieczysław Mierzejewski przygotował „Ifigenię” w opracowaniu instrumentacyjnym Ryszarda Straussa, w którym wykonywana jest zazwyczaj na scenach niemieckich. Instrumentacja ta ze swoją ornamentacją z pewnością obciążyła niektóre fragmenty opery, zaciemniła też styl i klarowność Glucka. Orkiestra i chóry pod batutą znakomitego dyrygenta wywiązywały się ze swoich zadań z widoczną starannością. / Z czołowych solistów obsady premierowej partie męskie znalazły w osobach: Zdzisława Klimka (Orestes), Kazimierza Pustelaka (doskonały Pylades) i Roberta Młynarskiego (Toas), odtwórców bliższych stylowi Glucka, aniżeli odtwórczyni partii tytułowej, Hanna Rumowska. Jej interpretacja wokalna daleka jest od charakteru Gluckowskiej Ifigenii, podobnie jak i aparycja i środki aktorskie nie predysponują tej śpiewaczki do kreowania tej postaci. Interesująco i stylowo zaśpiewała tę samą partię Alina Bolechowska. (…) Reżyser, Ludwik René, i scenograf, Jan Kosiński, nie byli zdecydowani w swoich pomysłach. Ich koncepcja inscenizacyjna wahała się pomiędzy przedstawieniem w stylu osiemnastowiecznym, a bardziej nowoczesnym spojrzeniem na operę. (…) Scenografia, zmieniająca się dowcipnie na oczach widzów, pozostaje w niezgodzie z kostiumem, gestem i ruchami aktorów, czy ustawieniem reżyserskim wielu scen. Do niezdecydowanego charakteru widowiska przyczynił się też w dużej mierze i balet, którego poszczególne ewolucje nie były ani osiemnastowieczną stylizacją, ani uwspółcześnioną formą scenicznego tańca. / Sam finał „Ifigenii” nawiązuje do warszawskiego „Morskiego Oka" i jego stereotypowego finału, ukazującego divę — w wypadku „Ifigenii” boską Artemidę (niepewna głosowo Halina Słonicka) — zstępującą nie po schodach, ale po schodkach. / Należało się chyba zdecydować na całkowite odejście od gluckowskiej osiemnastowiecznej konwencji i na bardziej wyraźną koncepcję inscenizacyjną. Uczyniłoby to intrygę dramatyczną „Ifigenii” bardziej czytelną i bliższą dzisiejszej widowni.

  • Inscenizacja (1)

    • Ifigenia na Taurydzie
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne