• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Król Roger" i końcowa pointa "Żołnierz Wolności"

  • Autor

    Alicja Bońkowska-Kopińska

  • Tytuł czasopisma

    "Żołnierz Wolności"
  • Tytuł

    "Król Roger" i końcowa pointa
  • Data

    26.12.1965
  • Treść recenzji

    Można powiedzieć, że Roger II, król Sycylii, uratował polską operę na otwarciu Teatru Wielkiego. (…) Realizatorzy obecnej wersji „Króla Rogera” nadali temu dziełu tak niezaprzeczalnie doskonałą formę, że mogliśmy nareszcie pochwalić się przedstawieniem operowym na wielkim, europejskim poziomie. (…) Otto Axer był jedynym z czterech scenografów, których prace oglądaliśmy na otwarciu Teatru Wielkiego, panującym nad ogromną sceną tego teatru. Reżyser przedstawienia Bronisław Horowicz poszedł po linii ekspresywnego, lecz umiarkowanego operowania grupami chóru. (…) Ogromne brawa należą się, i miał takowe Mieczysław Mierzejewski, za opracowanie muzycznej strony spektaklu. Były to brawa wypływające ze szczerego entuzjazmu widowni, nikt jej nie musiał prowokować. / Z obsady wykonawców wybijał się Kazimierz Pustelak w roli Pasterza, oraz w niewielkiej rólce Archiereiosa wspaniały bas, Marek Dąbrowski. Natomiast Andrzej Hiolski, występujący w tytułowej roli Rogera II, przepadał głosowo. Nie przekonywała mnie też Hanna Rumowska jako Roxana. / Wszystkie cztery przedstawienia były zaplanowane realizatorsko przez Bohdana Wodiczkę, który w przeddzień otwarcia Teatru Wielkiego zrezygnował ze stanowiska jego dyrektora. Przykre, że tak się stało; przykre, że otworzyliśmy ten teatr w tak bardzo niedobrej atmosferze środowiska. (…) Uważam, że ataki zwolenników Wodiczki na obecną dyrekcję Opery są niewłaściwie skierowane. Obaj obecni dyrektorzy posiadali wysokie i zaszczytne pozycje w naszej hierarchii muzycznej i ani nie potrzebowali, ani też nie ubiegali się o dodatkowe posady. Objęli je z konieczności wynikłej z zaistniałej sytuacji.

  • Inscenizacja (1)

    • Król Roger
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne