• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Kurier Warszawski "Przekrój"

  • Tytuł czasopisma

    "Przekrój"
  • Tytuł

    Kurier Warszawski
  • Data

    13.12.1970
  • Treść recenzji

    Obejrzeliśmy w sali im. Młynarskiego rzeczy bardzo dziwne: opowiadanie muzyczne Zbigniewa Bargielskiego „Mały Książę" (libretto naturalnie wg Saint Exupery'ego) oraz kameralną operę Bernadetty Matuszczak „Julia i Romeo" (naturalnie wg Szekspira). Pierwszy z tych spektakli przyniósł niestety spore rozczarowanie. Okazał się po prostu sztuczką dla najmłodszych, z rozbudowaną ilustracją muzyczną, sztuczką gubiącą wiele z poezji i mądrości literackiego oryginału, mimo wysiłku paru dobrych aktorów (w tym Zapasiewicza — jako Autora-narratora). / Małego Księcia grał kilkuletni chłopczyk z Harcerskiego Chóru Dziecięcego. Rolę miał bardzo dużą, tekstu mnóstwo, umiał wszystko na blachę, ale zamiast podziwu, wzbudzał raczej współczucie. Wystarczyło pomyśleć, ile godzin musiał prześlęczeć nad librettem pana Bargielskiego, zamiast pobiegać z piłką, a już się w człowieku rodził protest przeciw angażowaniu dzieci do czegoś takiego. / Czas utracony na „Małym Księciu” zwrócił się nam poniekąd w drugiej części wieczoru, na dramacie Szekspira przetworzonym i skondensowanym przez młodą naszą kompozytorkę (i librecistkę), w sposób nad wyraz interesujący. Wystarczy powiedzieć, że udział w krótkiej zresztą operze biorą trzy Julie i trzech Romeów. Jedna para — aktorska, mówi strofy Szekspira, druga — operowa, śpiewa wokalizy potęgujące nastrój i trzecia wreszcie — baletowa, przekazuje tragedię kochanków z Werony tańcem i pantomimą, w sposób świetny; ta para zebrała najwięcej - i to zasłużonych - oklasków! / Poza rozbitą na trzy wersje parą głównych bohaterów, w operze występuje także Fatum. Postać niema; tancerz, na pół akrobata wędrujący pajęczymi ruchami po sieci, jaką spowita jest cała scena, a Romeo i Julia w szczególności. / Trudno jest operę Bernadetty Matuszczak opisać i streścić w dwu zdaniach, ale chyba nawet z tych dwu zdań widać, iż pomyślana jest bardzo oryginalnie. Muzycznie jest również interesująca, a inscenizacyjnie (Adam Hanuszkiewicz) — imponuje! Ta premiera godna była inauguracji sali im. Młynarskiego.

  • Inscenizacja (1)

    • Mały książę
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne