• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

O stawaniu na głowie "Polityka"

  • Autor

    Jerzy Waldorff

  • Tytuł czasopisma

    "Polityka"
  • Tytuł

    O stawaniu na głowie
  • Data

    05.12.1970
  • Treść recenzji

    Bargielski i panna Matuszczak należą do młodych kompozytorów z kręgu awangardy, posługując się tradycyjnym już dzisiaj zespołem dźwięków, szmerów oraz instrumentów, które — używane przed kilkunastoma laty po raz pierwszy — tak bardzo zdumiewały audytoria. (...) W wypadku Bargielskiego głównie — jak się wydaje — naknocił reżyser Witold Skaruch. Na miejscu Bargielskiego zamordowałbym Skarucha, a jeśli sam byłbym sędzią, uniewinniłbym kompozytora-mordercę od razu w pierwszej instancji. Jak poucza dawne teatralne doświadczenie, jeżeli na scenie pojawić się ma nieletnie pacholę, przebiera się za chłopca aktorkę o możliwie najmniej krągłych kształtach, a największym talencie. (...) W trwającym ponad godzinę opowiadaniu muzycznym Bargielskiego Mały Książę jest niemal bez przerwy na oczach publiczności, podając ze sceny tekst potężnych zgoła rozmiarów, zaś reżyser powierzył tę rolę chłopcu około dziesięcioletniemu. W rezultacie poetyka Exupery'ego, ozdobiona sentencjami nie zawsze oryginalnymi, podawanymi przez Bogu ducha winne dziecię, na zmianę drażniła i nużyła śmiertelnie. Przed zaśnięciem broniła widzów tylko niepospolita uroda kostiumów i elementów dekoracji, co zaprojektowały panie Przyborowa i Zaniewska. (...) Panna Matuszczak, w przeciwieństwie do biedaka Bargielskiego, miała wielkie szczęście, że reżyserią jej opery kameralnej zajął się Adam Hanuszkiewicz. Jak to u niego: trudno w rezultacie stwierdzić, co było pomysłem autora, co scenografa Mariana Kołodzieja, a co reżysera, ale wszystko razem złożyło się na całość fascynującą, jedyną w swoim posępnym pięknie, niepowtarzalną.

  • Inscenizacja (1)

    • Mały książę
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne