• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Otwarcie Teatru Wielkiego w Warszawie. Wieczór IV - "Król Roger" Szymanowskiego. "Teatr"

  • Autor

    Tadeusz Kaczyński

  • Tytuł czasopisma

    "Teatr"
  • Tytuł

    Otwarcie Teatru Wielkiego w Warszawie. Wieczór IV - "Król Roger" Szymanowskiego.
  • Data

    01-15.01.1966
  • Treść recenzji

    „Król Roger” — nie licząc odległej premiery w Palermo A. D. 1949 — znikł nam z oczu na długi okres czasu. Ponowne — a dla młodszego pokolenia — pierwsze spotkanie z „Rogerem” budziło uzasadnione niepokoje. Co mogło się z nim stać przez tyle lat? Najbardziej prawdopodobne było to, że się zestarzał. Premiera w Teatrze Wielkim dowiodła czegoś wręcz przeciwnego: że odmłodniał. To pośmiertne zwycięstwo „Rogera” jest po części także sukcesem inscenizatorów, i to sukcesem pierwszorzędnej wagi. / „Król Roger” Szymanowskiego i Iwaszkiewicza wyrasta wprost z młodopolskiego mistycyzmu, egzaltacji egzotyką i innych „niezdrowych" egzaltacji. Mimo to wydaje się, że dzieło przez lata scenicznej banicji otrząsnęło się z ciążących na nim wpływów, nabierając świeżych rumieńców i nowych znaczeń. Dziś „Roger” jawi się nam jako dramat psychologiczny jednostki, postawionej wobec wyboru między dwiema ideologiami. (...) Sceny kameralne przeplatają się tu i łączą ze zbiorowymi, rozgrywającymi się z udziałem tłumu, żywo uczestniczącego w akcji, której miejscem jest kolejno: kościół, mauretański pałac Rogera i grecki amfiteatr. Wszystko razem daje bogaty zbiór pretekstów do stworzenia widowiska barwnego i pełnego ruchu. (...) Reżyser „Rogera” w Teatrze Wielkim, Bronisław Horowicz wybrał formę pośrednią miedzy chórem żywym a statycznym. W jego inscenizacji było coś z oratorium i zarazem coś z wielkiego dramatu romantycznego. Mam do reżysera pretensje, często brakowało mi bowiem na scenie ruchu i dynamiki. (...) Brakowało mi dynamizmu w tańcu wyznawców Pasterza. Doprawdy trudno uwierzyć, aby tak ślamazarny i pozbawiony wyrazu taniec mógł zachwycić cały dwór i królową. / Stanowczo za skromny ilościowo był orszak Pasterza w ostatnim akcie (...). Poza tymi uwagami krytycznymi mam dla Bronisława Horowicza same wyrazy uznania. Za wierność partyturze Szymanowskiego, za muzykalność, za czystą robotę reżyserską. / Wyrazy uznania mam również dla scenografa Otto Axera za dekoracje. Inaczej z kostiumami; tu ciśnie się na usta wiele pytań. (...) Prawie same pochwały należą się dyrygentowi Mieczysławowi Mierzejewskiemu, orkiestrze, chórowi i solistom — za muzyczną stronę przedstawienia. Wszyscy byli świetnie przygotowani, prawie wszyscy znakomicie śpiewali i grali (mowa w tym wypadku o instrumentalistach). Nie można natomiast usprawiedliwić bardzo złej na ogół dykcji solistów. (...) Poziom aktorski był wyrównany; dobrze poruszali się po scenie nie tylko wykonawcy ról czołowych, znakomici wokalnie Andrzej Hiolski (Roger), Hanna Rumowska (Roksana), Kazimierz Pustelak (Pasterz), ale i drugorzędnych, takich jak Edrisi (Zdzisław Nikodem), Archierejos (Marek Dąbrowski) i Diakonisa (Anna Malewicz). / Podsumowując powyższe, trzeba uznać, że „Król Roger” w Teatrze Wielkim, nie pozostając bez skaz, jest przedstawieniem wybitnym, najlepszym z czterech premier inauguracji.

  • Inscenizacja (1)

    • Król Roger
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne