• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Rozkwit czy upadek? "Kultura"

  • Autor

    Stefan Wysocki

  • Tytuł czasopisma

    "Kultura"
  • Tytuł

    Rozkwit czy upadek?
  • Data

    22-29.12.1963
  • Treść recenzji

    Jestem z całym szacunkiem dla wielokierunkowych poszukiwań kierownictwa naszej Opery. Rzeczywiście atakują ze wszystkich stron: szukają nowych rozwiązań reżyserskich, scenograficznych, dbają jak nigdy przedtem o stronę muzyczną, myślą o aktorstwie śpiewaków, szukają nowego repertuaru. Fakt, iż ten „Rozkwit" jest sukcesem połowicznym, obciąża kierownictwo Opery tylko winą wybrania tej właśnie, a nie innej pozycji na kolejną premierę. Wszystko, co zrobił teatr (no, powiedzmy: prawie wszystko) było dobre lub bardzo dobre. To, co zrobił Brecht, i co kiedyś było śmiałe, odkrywcze i szokujące, dziś jest po prostu nudne. / W rezultacie oglądamy spektakl, który w założeniu wszystkie elementy ma podporządkować metaforze politycznej, a który - w praktyce jest do oglądania właśnie w momentach akcji i aktorstwa. / Znakomitym pomysłem było zaproszenie do pracy reżyserskiej Adama Hanuszkiewicza, który - po Aleksandrze Bardinim - dowiódł, iż w Operze potrzebny jest po prostu reżyser z prawdziwego, współczesnego zdarzenia. Hanuszkiewicz zdynamizował maksymalnie akcję, uteatralnił ją. Robił, co mógł, by tak skomponować ruch na przestrzeni scenicznej, żeby śpiewacy czuli się tam jak najswobodniej. / Otóż dzięki robocie Hanuszkiewicza mieliśmy na scenie momenty wzruszające, momenty interesujące, nawet momenty (komplement szczytowy) swobody scenicznej. Ale to były tylko momenty, co wynikło częściowo z niejednorodności materiału scenicznego, a częściowo z nieporadności aktorskiej wykonawców. / Jedynym aktorem z prawdziwego i to bardzo dobrego zdarzenia był śpiewający partię główną Zdzisław Nikodem. Swobodny, sugestywny a dyskretny, był w całym tego słowa bohaterem spektaklu. Imponował przy tym potężnym śpiewaniem, które Brecht przyozdobił mu dodatkowo licznymi krzykami, po jakich normalny śmiertelnik dostałby chrypki na pół życia, a Nikodem śpiewa swobodnie dalej czyściutkim tenorem. Cały natomiast zastęp „Dziewcząt z Mahagonny" jest kolosalnym nieporozumieniem. Rozumiem wewnętrzne opory pań, którym kazano wcielić się w postaci uprawiające tak bezecny proceder, ale sztywność, skrępowanie i absolutne zażenowanie własnym strojem i zachowanie były tej miary, że pań tych - z bardzo dobrze śpiewającą Haliną Słonicką na czele - było po prostu bardzo szkoda i wstydziliśmy się razem z nimi. / Scenografia Kazimierza Mikulskiego pomysłowa, utrzymana w konwencji tekstu i muzyki, secesyjna, mrugająca światełkami, z napisami ukazującymi się na ekranie (bez muzyki, właśnie jak w niemym filmie, który spektakl ten, mimo śpiewania, przypomina). / Obaj: reżyser i scenograf spojrzeli na wymogi tekstu scenicznego z dystansem i delikatnie surrealistycznym oka przymrużeniem.

  • Inscenizacja (1)

    • Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne