• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Rozkwit i upadek miasta Mahagonny" "Życie Warszawy"

  • Autor

    Zdzisław Sierpiński

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    "Rozkwit i upadek miasta Mahagonny"
  • Data

    11.12.1963
  • Treść recenzji

    Ta premiera oczekiwana była z większym jeszcze zainteresowaniem niż wszystkie poprzednie. Pierwszy Brecht na scenie operowej - to emocje nie tylko dla melomanów, ale również ludzi teatru, którzy jego sztukę wyjątkowo sobie upodobali. / Jeszcze przed pierwszym podniesieniem kurtyny panowała na sali ta specyficzna atmosfera podniecenia, towarzysząca tylko wyjątkowo ważnym wydarzeniom artystycznym. Kiedy jednak kurtyna spadła po ostatnim akcie temperatura braw była bardzo niska, a nastrój daleko odbiegał od tego, do czego byliśmy przyzwyczajeni na sali Warszawskiej Opery ostatnimi czasy. Dlaczego? Kto tu zawinił? / Libretto Brechta z całą zawartą w nim problematyką społeczną było na pewno ostre i drapieżne, ale w latach trzydziestych naszego wieku. / Słowa podane ze sceny operowej, gdzie w niedostatkach dykcji giną teksty chóru i solistów, gdzie język - bardzo niedoskonałego zresztą - przekładu ulega w znacznie większym stopniu potrzebom muzycznej artykulacji niż prawom dramaturgicznego wyrazu - wszystko to sprawia, że niewiele zostaje z klimatu wielkich dzieł Brechta. Jedynie jakaś niewyraźna historia o trzech hochsztaplerach w mieście Mahagonny i śmierci Jima Mahoney’a, który ginie, bo nie ma czym zapłacić za whisky. W tej sytuacji nawet napisy, stanowiące główny element dekoracji nabierają wymowy pustych sloganów, a trzeba wiele dobrej woli, aby w tajfunie ocierającym się o miasto doszukać się grozy atomowego grzyba, niszczącego siedlisko rozpusty i bezprawia... / Wykonawcy zasługują jednak na komplementy za olbrzymi wysiłek i ambicje, z jakimi podeszli do bardzo trudnego i zupełnie dla nich nowego zadania.

  • Inscenizacja (1)

    • Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne