• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Scalone wizje sceniczne "Życie Warszawy"

  • Autor

    Zdzisław Sierpiński

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    Scalone wizje sceniczne
  • Data

    25.11.1970
  • Treść recenzji

    Zawsze nam się marzyło, kiedy myśleliśmy o tej scenie: żeby była ona miejscem dyskusji o nowej sztuce, dyskusji nie posługującej się słowami, ale żywym teatrem muzycznym; aby tutaj, na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie, można było znajdować odpowiedź na nurtujące pytania związane z szansą odnowy opery i baletu. (…) Jeżeli jednak miałby to być warsztat doświadczalny — to dla wszystkich: nie tylko dla realizatorów, ale i wykonawców. Również młodych zdolnych artystów, którzy tutaj na małej scenie powinni zdobywać prawo do występu na wielkiej scenie, tutaj zdawać życiowy egzamin, otwierać sobie drogę do własnej kariery... / Stawiając tak wysokie wymagania Scenie Kameralnej TW i wiążąc z nią tak duże nadzieje, z zaciekawieniem, a zarazem niepokojem czekaliśmy na prapremiery dwu spektakli polskich kompozytorów. Obawy okazały się płonne — nadzieje w dużym stopniu spełnione! / Byliśmy wreszcie uczestnikami teatru muzycznego. Takiego, w którym znalazły się wszystkie elementy: słowo, dźwięk, cisza, światło, barwa, pantomima, taniec, gra aktorska. Twórcy i realizatorzy, w każdym z dwu przypadków, inaczej rozwiązali swe zadania. Uzależnione to było w dużym stopniu od możliwości, jakie kryły w sobie tekst i muzyka. Saint-Exupéry i Shakespeare. „Mały Książę", który subtelną poezją baśni zachwyca dzieci, a zdumiewa filozoficzną głębią dorosłych; i najbardziej poetycka opowieść o miłości, historia kochanków z Werony. / „Julia i Romeo" — to wspaniałe widowisko, które zachwycało od początku do końca; zdumiewało bogactwem inscenizacyjnych pomysłów, których dobry smak szedł o lepsze z pełną inwencji oryginalnością; świetna, o dramatycznym napięciu muzyka, jednorodnie wiążąca się w każdej chwili z tym, co działo sie na scenie, była tu równorzędnym bohaterem dramatu. Ciekawie wykorzystane chóry o „stereofonicznym" rozłożeniu głosów, spełniały niejako rolę poetyckiego komentatora. Scenografia prosta, ale dzięki bogatej grze świateł, co moment zmieniająca swe plastyczne walory; znakomity pomysł z zawieszeniem postaci Fatum na siatce rozpiętej nad sceną: sylwetka tancerza przypominała wielkiego, groźnego pająka czyhającego na swe ofiary. (…) „Mały Książę" narodził się w koncepcji Zbigniewa Bargielskiego jeszcze w roku 1964, komponowany i opracowany z myślą o dzieciach. To zaważyło chyba w sposób istotny na pewnych jeszcze niedostatkach tego widowiska. Nazwa „opowiadanie muzyczne" jest tu raczej umowna: w warstwie dźwiękowej nie znajdujemy tu przecież wiele więcej muzyki niż w ambitnym teatrze dramatycznym, zamawiającym dla określonego spektaklu muzykę u któregoś z wybitnych kompozytorów. / Stąd też w „Małym Księciu” uwaga skupia się raczej na teatrze, na słowie niż na — interesującej skądinąd — muzyce, która tutaj spełnia służebną rolę ilustratora, ciekawie ubarwia swą obecnością tekst, wypełnia ciszę między poszczególnymi obrazami.

  • Inscenizacja (1)

    • Mały książę
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne