-
Tytuł premiery
André Chénier
-
TYTUŁ ORYGINALNY
Andrea Chénier
-
TYTUŁ Polski
André Chénier
-
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w czterech aktach -
DATA PREMIERY
18.04.1961
-
Miejsce
Państwowa Opera w Warszawie, Scena przy Nowogrodzkiej -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
11
-
Realizatorzy (14)
-
Kierownictwo muzyczne
-
Reżyser
-
Scenograf
-
Kostiumolog
-
Choreograf
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
Przekład
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Asystent dyrygenta
-
Asystent reżysera
-
Asystent scenografa
-
Asystent kierownika chóru (asystent chórmistrza)
-
Inspicjent
-
Sufler
-
-
Wystawienia (11)
- 18.04.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 22.04.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 25.04.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 05.05.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 17.05.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 08.06.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 16.07.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 28.09.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 08.10.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 22.10.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
- 11.11.1961, Państwowa Opera w Warszawie, André Chénier
-
Komentarze
Treścią opery są dramatyczne zdarzenia z dni Rewolucji Francuskiej. Ale reżyseria Franka de Quella jest grzeczna. Z mediolańskiej La Scali zaprosił go do Warszawy dyrektor stołecznej sceny, Jerzy Semkow. To trzecia (i ostatnia) premiera pod jego batutą w trakcie krótkiej, półtorarocznej kadencji dyrektorskiej tego świetnego dyrygenta. Uznanie budzi mocna obsada solistów. Bogdan Paprocki w tenorowej roli tytułowej poety Chéniera głosem i grą tworzy kreację, dorównuje mu Andrzej Hiolski jako przywódca zbuntowanego ludu Gérard. Obaj pałają miłością do posągowej arystokratki Magdaleny, którą obdarza swym sopranem Maria Fołtyn. Zestawu głosów i postaci dopełnia mezzosopran Krystyny Szczepańskiej (Hrabina de Coigny), ekspresyjny alt Franciszki Denis-Słoniewskiej (stara Madelon), powabnie ciemny śpiew Bożeny Brun-Barańskiej (mulatka Bersi) i dźwięczący tu groźnie bas-baryton Władysława Skoraczewskiego (sankiulota Mathieu). Tym przedstawieniem powojenna Opera Warszawska świętuje (nader skromnie) swoje 15-lecie. Z tej okazji ukazuje się jubileuszowy druk: dokumentacja premier i przedstawień z obsadami z lat 1945--61 w opracowaniu Józefa Grubowskiego.
autor: Małgorzata Komorowska