-
Tytuł premiery
Odprawa posłów greckich -
TYTUŁ Polski
Odprawa posłów greckich -
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w jednym akcie -
DATA PREMIERY
04.03.1972 -
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie, Sala Młynarskiego -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
8
-
Realizatorzy (11)
-
Reżyser
-
Kierownictwo muzyczne
-
Asystent dyrygenta
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Przygotowanie chóru, pianista, korepetytor chóru
-
Inspicjent
-
Sufler
-
Asystent reżysera
-
Scenograf
-
Asystent scenografa
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
-
Wystawienia (8)
- 18.02.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Odprawa posłów greckich
- 04.03.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Odprawa posłów greckich
- 19.03.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Odprawa posłów greckich
- 09.04.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Odprawa posłów greckich
- 24.09.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Odprawa posłów greckich
- 20.10.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Odprawa posłów greckich
- 05.11.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Odprawa posłów greckich
- 26.11.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Odprawa posłów greckich
-
Komentarze
Utwór nagrodzony na Konkursie Kompozytorskim w Monaco (1963), a w Polsce uhonorowany realizacją telewizyjną (1965) prapremierę ma w Operze Krakowskiej (1966) i dopiero teraz wystawiony zostaje w Warszawie. Libretto wypełnia jedna trzecia autentycznego tekstu Jana Kochanowskiego. Jeśli tylko śpiewaków ustawionych w antyczny chór nie zawodzi dykcja, ze sceny im. E. Młynarskiego płyną inwokacje żywcem brane z arcydzieła literackiego sprzed wieków: „O, białoskrzydła morska pławaczko, wychowanico Idy wysokiej, łodzi bukowa...”. Melodyka niezbyt wygodna wokalnie nie sprzyja solistom. Jednak Krystyna Jamroz i wymiennie z nią Hanna Lisowska w sopranowej dramatycznej roli Kasandry tworzą prawdziwe kreacje. Postaci wyłaniają się spośród białych zmurszałych posągów, wykonują wystylizowane gesty; odpowiednio do charakteru i treści słów akcja zachowuje statyczność, a całe przedstawienie jest hieratyczne. Powaga przenikająca cały zespół i fakt zaistnienia poezji Kochanowskiego w operze pozostawia w pamięci widzów trwały ślad.
autor: Małgorzata Komorowska