Andrzej Kreutz Majewski

Andrzej
Kreutz Majewski
Majewski
kostiumolog, scenograf, reżyser
09.1934
Brdów
28.02.2011
Warszawa
  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Elektra” Richard Strauss 5-01-1971

  • Kreutz-Majewski Andrzej (fotografia)

    Paweł Rosłon

  • Kreutz-Majewski Andrzej (fotografia)

    Juliusz Multarzyński

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • Kreutz-Majewski Andrzej (fotografia)

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • „Łucja z Lammermoor” Gaetano Donizetti 05-03-1972

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • Kreutz-Majewski Andrzej (fotografia)

    Antoni Zdebiak

Nota biograficzna

ANDRZEJ   KREUTZ-MAJEWSKI  (IX  1934  Brdów – 28 II 2011 Warszawa), scenograf.

Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1953-1959) na Wydziale Malarstwa i Scenografii u m.in. Karola Frycza i Andrzeja Stopki; staż odbył w Rzymie. Debiutował w 1959 roku scenografią w teatrze dramatycznym w Krakowie. W 1962 na zaproszenie dyrektora Bohdana Wodiczki zaprojektował dla Opery Warszawskiej scenografie do wieczorów operowo-baletowych z utworami m.in. Honeggera (Judith), Strawińskiego (Święto wiosny, Orfeusz) i Nono (Czerwony płaszcz). Ukazał w nich od razu indywidualny styl, dar wytwarzania nastroju, umiejętność stapiania kształtów i barw z muzyką, a w kompozycjach sceny i kostiumów - cechy poety, romantyka i katastrofisty.  Za scenografię do Orfeusza otrzymał nagrody na międzynarodowych wystawach (1966, 1967). Od 1966 roku piastował stanowisko naczelnego scenografa Teatru Wielkiego.

            Trudno wyobrazić sobie bardziej delikatne, romantyczne i niepokojąco piękne balety Jezioro łabędzie Czajkowskiego (1966) i Giselle Adama (1968) czy operę Łucja z Lammermooru Donizettiego (1972), niż te, które toczyły się w scenerii stworzonej przez Andrzeja Majewskiego. Jego srebrzysty, ogromny statek targany burzą muzyki Verdiego, i kolorystyczna czystość komnat, w których rozgrywał się dramat w Otellu w reżyserii Aleksandra Bardiniego (1969) zbierały oklaski przy otwartej kurtynie. Jego Elektra Straussa (1971) rozgrywana wśród spękanych głazów i grot, istotnie była tragiczna. Oprawa plastyczna baletu do Symfonii fantastycznej Berlioza (1971) ukazywała świat niesamowitych stworów. Borys Godunow Musorgskiego (1972) porażał groźnym przepychem Wschodu. Balet Pożądanie Bacewicz (1973), zgodnie z treścią libretta, emanował dziwnością form, tak jak nierealne Opowieści Hoffmanna Offenbacha (1982) i surrealistyczna opera Sikory Wyrywacz serc (1995), wytworna i czysta w liniach rysunku.  Niezapomnianym był widok rumowiska cesarstwa chińskiego, pełen wiszących gongów i ściętych głów niefortunnych zalotników w Turandot Pucciniego (1984, wznowienie 2002, reżyseria Marka Weissa-Grzesińskiego), jak i samej księżniczki, zniżanej na scenicznej windzie z gwiezdnego firmamentu  w olśniewająco, białej sukni. Z Grzesińskim wystawił też Salome Straussa (1993), skąpaną w perwersyjnej scenerii secesji. Bardzo malarskim i skondensowanym teatralnie było sceniczne odbicie obrazów znanych z powieści Bułhakowa i cyrkowe wręcz kostiumy diabolicznej świty Wolanda w wielopoziomowej scenografii Mistrza i Małgorzaty Kunada (1987). W Nabucco Verdiego (1992) scenę zamykała ogromna, kamienna Ściana Płaczu, celnie sytuująca treść utworu w kulturze Żydów. 

            Całą twórczość Majewskiego cechowało myślenie symboliczne. Do powracających na scenę symboli należały ptaki, ruiny, rośliny, bezlistne drzewa. W Normie Belliniego (1992) scenografię tworzył jakby odrealniony święty dąb Druidów. Jego potężne konary rozpierały firmament, niczym kolumna wspierająca strop. Podświetlany, mieniący się barwami dnia i nocy dąb  wznosił ku niebu koronę i przypominał gigantyczny puchar; w finale przemieniał się w stos, w którym płonęli kochankowie – Polion i kapłanka Norma. Kontrapunktem do drzewa był ogromny kadr z krateru rzymskiego cyrku. Gra tych elementów (ruchomych) komponowała coraz to nowe obrazy dla akcji.

W Raju utraconym Pendereckiego (1993, reż. M. Weiss-Grzesiński) drzewo wiadomości Złego i Dobrego o niepokojącym rozgałęzieniu miało w sobie coś z błyskawicy kondensując w tym kształcie wszystkie stadia życia, od narodzin, aż do przemijania i śmierci. W Harnasiach (1982) biało-srebrna konstrukcja z zarysem smyczka i główki skrzypiec – instrumentu tak istotnego w muzyce Podhala i w partyturze Szymanowskiego – pełniła funkcję symbolu gór w chmurach. Katastroficzny wyraz Majewski nadał Pendereckiego Diabłom  z Loudun, z pochwyconym przez sznury w locie meteorytem, grożącym upadkiem na aktorów (1975) i Czarnej masce, z pękającym nad głowami ludzi sufitem (1988).

            Dwukrotnie na stołecznej scenie tworzył teatr autorski. Plastyczna interpretacja Pasji Pandereckiego (1979) uczyniła z dzieła dramat czystej idei, wielkie misterium. Głównym motywem był srebrny podest dla chóru w kształcie krzyża, wyłaniały się też gipsowe odlewy ludzkich postaci.   W finale, w smudze ostrego światła, pozostawało jedynie umęczone ciało Chrystusa. W samodzielnej realizacji Króla Rogera Szymanowskiego (1983) Majewski odwołał się do skojarzeń z pejzażem Wyspy umarłych Böcklina oddając w ten sposób dramat osamotnienia. Nad białymi ruinami, zielonymi cyprysami pełzły chmury. W finale, w ciemnym płacie nieba, pojawiał się jakby zarys postaci Chrystusa – przebłysk nadziei. Ta inscenizacja  niosła refleksję o kondycji człowieka w kontekście przemian w czasie. Dając zawsze pełne interpretacje scenograficzne w operach i baletach, wyjątkowo zaprojektował tylko kostiumy do tetralogii Pierścienia Nibelunga Wagnera (TW 1988-1989) w reżyserii Augusta Everdinga z Niemiec, z którym zresztą często współpracował w różnych teatrach Europy.

            Przez czterdzieści lat współtworzył oblicze artystyczne Teatru Wielkiego, a jego sztuka nadawała rangę jego przedstawieniom. W tym okresie zaprojektował tu dekoracje i kostiumy do ok. 80 oper i baletów -  przy łącznej liczbie ponad 300 prac scenograficznych w różnych teatrach w Polsce oraz na renomowanych scenach teatrów dramatycznych i operowych całego świata.

Po przejściu na emeryturę (2005) przekazał stanowisko naczelnego scenografa TW swemu  uczniowi, Borysowi  Kudličce.

            Od 1990 roku zajmował się działalnością pedagogiczną będąc profesorem w ASP w Krakowie, a od 2007 – również w Warszawie. Wystawy jego prac malarskich i scenograficznych prezentowano w różnych miastach Polski i świata. Muzeum Teatralne wraz z Teatrem Wielkim-Operą Narodową organizowało je w roku 1992 („Nomen” – wariacje na obrazy i przestrzeń teatralną), 2003 („Flashback” - wystawa retrospektywna, malarstwo), 2007 („Według Wyspiańskiego. Prof. Andrzej Kreutz Majewski i jego studenci”) i, pośmiertną, w 2011 („Projekty scenograficzne do niezrealizowanej opery Turandot”).

            Artysta publikował też artykuły o malarstwie i teatrze, wydał notatki malarskie (Locja, Kraków 1991) i Dziennik 1984-2004 (Warszawa 2005). Otrzymywał liczne nagrody w kraju i za granicą. 

 

 

Inscenizacje (94)

Multimedia

Zdjęcia

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Elektra” Richard Strauss 5-01-1971

  • Kreutz-Majewski Andrzej (fotografia)

    Paweł Rosłon

  • Kreutz-Majewski Andrzej (fotografia)

    Juliusz Multarzyński

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • Kreutz-Majewski Andrzej (fotografia)

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

    Jerzy Wendołowski

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • „Łucja z Lammermoor” Gaetano Donizetti 05-03-1972

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • Kreutz-Majewski Andrzej (fotografia)

    Antoni Zdebiak

Druki teatralne

  • Wkładka obsadowa „Borys Godunow” Modest Musorgski 14-02-1982

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 23-06-2007

  • Wkładka obsadowa Wieczoru baletowego „Chopiniana, Bolero, Chroma” premiera 2016-11-25

  • Plakat premierowy „Turandot” Giacomo Puccini 15-12-1984

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 19-02-2003

  • Wkładka obsadowa „Zmierzch bogów” (Götterdämmerung) Richard Wagner 11-05-1989

  • Afisz „Halka” Stanisław Moniuszko 23-11-1983 Jubileusz 40-lecia Parcy Artystycznej Bogdana Paprockiego

  • Wkładka obsadowa „Borys Godunow” Modest Musorgski 21-03-1982

  • Plakat „Zamek Księcia Sinobrodego” Béla Bartók 16-04-1999

  • Wkładka premierowa „Zamek Księcia Sinobrodego” Béla Bartók 16-04-1999

  • Afisz „Wyrywacz serc” Elżbieta Sikora 16-09-1995

  • Afisz premierowy „Mistrz i Małgorzata” Rainer Kunad 30-05-1987, 31-05-1987

  • Wkładka obsadowa „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 21-11-1993 Sześćdziesiąte urodziny kompozytora

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 14-06-2002

  • Wkładka obsadowa „Salome” Richard Strauss 10-01-1994

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 17-01-2010

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 6-01-2012

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 19-09-2012

  • Wkładka obsadowa „Złoto Renu” (Das Rheingold) Richard Wagner 05-02-1989

  • Wkładka obsadowa Wieczoru baletowego „Chopiniana, Bolero, Chroma”, 2016-11-26

  • Wkładka obsadowa Wieczoru baletowego „Chopiniana, Bolero, Chroma” premiera 2016-11-25

  • Afisz Wieczoru baletowego „Chopiniana, Bolero, Chroma” premiera 2016-11-25

  • Wkładka obsadowa Wieczoru baletowego „Chopiniana, Bolero, Chroma”, 2016-11-26

  • Wieczór baletowy 1966-11-23/24 Nokturn i Tarantela / Mandragora / Harnasie

  • Afisz Wieczoru baletowego „Chopiniana, Bolero, Chroma” premiera 2016-11-25

  • Afisz Wieczoru baletowego „Chopiniana, Bolero, Chroma” premiera 2016-11-25

  • Wkładka obsadowa Wieczoru baletowego „Chopiniana, Bolero, Chroma” premiera 2016-11-25

  • Wkładka obsadowa Wieczoru baletowego „Chopiniana, Bolero, Chroma”, 2016-11-26

  • Afisz premierowy „Pożądanie" i „Pietruszka" 1973-03-18

  • Wkładka obsadowa „Wozzeck” Alban Berg 18-02-2007 Europejskie dni opery

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 5-11-2010

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 23-11-2012

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 6-10-1993, 7-10-1993, 8-10-1993

  • Wkładka Obsadowa „Mistrz i Małgorzata” Rainer Kunad 30-06-1987

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 15-06-2001

  • Program „Halka” Stanisław Moniuszko 26-10-1975 - Rozmowa z realizatorami przedstawienia Marią Fołtyn, Andrzejem Majewskim

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 20-10-1985

  • Wkładka obsadowa „Zygfryd” Richard Wagner 09-05-1989

  • Afisz premierowy. „Temat z wariacjami – Cztery temperamenty” Paul Hindemith 1962-10-04

  • Afisz premierowy. „Soirées et matinées musicales” Benjamin Britten, Gioacchino Rossini 1963-10-16

  • Wkładka obsadowa I Premiera „Turandot” Giacomo Puccini 15-12-1984

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 10-01-1985

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 12-12-1991

  • Afisz premierowy. „Trójkątny kapelusz” Manuel De Falla 1962-10-04

  • Afisz premierowy. „Daphnis i Chloe” Maurice Ravel 1963-10-16

  • Plakat. „Orfeusz” Igor Strawiński 1963-10-16

  • Afisz premierowy. „Orfeusz” Igor Strawiński 1963-10-16

  • Wkładka obsadowa II Premiera „Turandot” Giacomo Puccini 16-12-1984

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 29-01-1985

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 27-02-1985. Dni Teatru Wielkiego

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 6-12-1992

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 05-09-1992

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 24-09-1992

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 03-11-1992

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 16-09-1993

  • Plakat „Pasja” Krzysztof Penderecki 14-01-1979

  • Afisz premierowy. „Syn marnotrawny” Claude Debussy 1962-03-31

  • Afisz premierowy. „Judith” Arthur Honegger 1962-03-31

  • Afisz premierowy. „Czerwony Płaszcz” Luigi Nono 1962-10-04

  • Plakat. „Pietruszka" Igor Strawiński 1973-03-18

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 26-01-1986

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 04-05-1986

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 18-05-1986

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 23-09-1986

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 02-03-1987

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 18-10-1987

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 02-12-1989

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 03-12-1989

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 24-04-1990

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 05-12-1990

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 08-12-1991

  • Wkładka obsadowa „Zygfryd” Richard Wagner 09-02-1989

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 18-12-2008

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 29-01-2013

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 23-03-1999

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 5-04-2000

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 11-03-2003

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 06-02-2004

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 7-05-2004

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 24-02-2005

  • Afisz premierowy. „Symfonia tysiąca” Gustav Mahler 1996-11-10, 1996-11-12

  • Wkładka obsadowa „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 17-09-1998 Wznowienie

  • Wkładka obsadowa „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 19-09-1998

  • Wkładka obsadowa „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 07-10-1998

  • Wkładka obsadowa „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 28-11-1998

  • Wkładka obsadowa „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 11-03-1999

  • Afisz premierowy. „Cudowny Mandaryn” Bela Bartok 1999-04-16

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 11-02-1997

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 18-10-1997

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 25-01-2002- Wznowienie

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 27-01-2002

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 03-03-2002

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 29-10-2002

  • Wkładka obsadowa- „Turandot” Giacomo Puccini 07-11-2002

  • Wkładka obsadowa- „Turandot”, Giacomo Puccini 24-10-2004- Festiwal Giacomo Pucciniego w 80-lecie śmierci kompozytora- Uroczyste przedstawienie w 85-lecie urodzin Bogdana Paprockiego

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 28-01-1998

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 28-09-2000

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 14-12-2001

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 20-01-2002

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 16-01-2004

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 5-11-2004

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 22-03-2005

  • Program. „Symfonia tysiąca” Gustav Mahler 1996-11-10, 1996-11-12

  • Wkładka obsadowa „Czarna Maska” Krzysztof Penderecki 07-10-1988

  • Wkładka premierowa I „Złoto Renu” (Das Rheingold) Richard Wagner 29-04-1988

  • Wkładka premierowa II „Złoto Renu” (Das Rheingold) Richard Wagner 04-05-1988

  • Wkładka obsadowa „Walkiria” Richard Wagner 30-04-1988

  • Wkładka obsadowa „Walkiria” Richard Wagner 05-05-1988

  • Wkładka obsadowa „Walkiria” Richard Wagner 25-09-1988

  • Wkładka obsadowa „Walkiria” Richard Wagner 12-02-1989

  • Wkładka obsadowa „Walkiria” Richard Wagner 07-05-1989

  • Afisz „Walkiria” Richard Wagner 30-04-1988, 05-05-1988

  • Afisz „Walkiria” Richard Wagner 25-09-1988

  • Afisz „Walkiria” Richard Wagner 01-10-1988

  • Afisz premierowy „Król Roger” Karol Szymanowski 20-02-1983 i 27-02-1983 w czasie dni jubileuszowych – 150 lat Teatru Wielkiego

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 29-09 -1984 I Premiera

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 30-09-1984 II Premiera

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 19-10-1984

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 16-02-1985

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 07-02-1987

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 09-10-1991

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 09-01-1992

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 24-04-1992

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 14-05-1992

  • Wkładka obsadowa „Zmierzch bogów” (Götterdämmerung) Richard Wagner 04-02-1990

  • Afisz Richard Wagner „Pierścień Nibelunga” (Der Ring Des Nibelungen), „Złoto Renu” (Das Rheingold) - 14-03-1989, „Walkiria” (Die Walküre) - 15-03-1989, „Zygfryd” (Siegfried) - 17-03-1989, „Zmierzch bogów” (Götterdämmerung) - 19-03-1989

  • Wkładka obsadowa „Zmierzch bogów” (Götterdämmerung) Richard Wagner 05-03-1989

  • Afisz „Halka” Stanisław Moniuszko 18-10-1977, 30-lecie pracy artystycznej Wacława Domienieckiego

  • Afisz „Halka” Stanisław Moniuszko 03-09-1980 inauguracja sezonu 1980/1981

  • Afisz. „Halka” Stanisław Moniuszko 20-09-1986 inauguracja sezonu 1986/1987 30 lat pracy artystycznej Romana Węgrzyna

  • Wkładka obsadowa „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 27-11-1993

  • Wkładka obsadowa „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 11-12-1993

  • Afisz premierowy „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki. 21-11-1993, 23-11-1993, 27-11-1993 W sześciedziesiąte urodziny kompozytora

  • Afisz premierowy „Awantura w Recco” Maciej Małecki 01-07-1979,

  • Afisz. „Borys Godunow” Modest Musorgski 8-11-1973 Uczczenie 56 rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej

  • Program „Awantura w Recco” Maciej Małecki 01-07-1979

  • Wkładka Obsadowa „Mistrz i Małgorzata” Rainer Kunad 12-09-1987

  • Wkładka Obsadowa „Mistrz i Małgorzata” Rainer Kunad 19-09-1987

  • Wkładka obsadowa „Zmierzch bogów” (Götterdämmerung) Richard Wagner 19-03-1989

  • Wkładka Obsadowa „Mistrz i Małgorzata” Rainer Kunad 06-02-1988

  • Plakat. „Eugeniusz Oniegin” Piotr Czajkowski 16-11-1967

  • Afisz. „Diabły z Loudon” Krzysztof Penderecki 08-06-1975, 10-06-1975

  • Wkładka obsadowa „Halka” Stanisław Moniuszko 26-10-1975

  • Wkładka obsadowa. „Diabły z Loudon” Krzysztof Penderecki 10-06-1975

  • Wkładka obsadowa „Halka” Stanisław Moniuszko 11-09-1982

  • Wkładka obsadowa „Halka” Stanisław Moniuszko 05-10-1982

  • Wkładka obsadowa „Halka” Stanisław Moniuszko 27-04-1986

  • Wkładka obsadowa „Halka” Stanisław Moniuszko, 20-09-1986 XXX lat pracy Artystycznej Romana Węgrzyna

  • Afisz „Halka” Stanisław Moniuszko 01-01-1978 W 120 rocznice premiery Warszawskiej

  • Wkładka obsadowa „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 22-01-1994

  • Wkładka obsadowa „Borys Godunow” Modest Musorgski 13-02-1982

  • Afisz „Borys Godunow”, Modest Musorgski, 27-03-1976. Uczczenie 200-lecia Teatru Wielkiego ZSRR w Moskwie

  • Afisz premierowy. „Święto wiosny” Igor Strawiński 1962-03-31

  • Wkładka premierowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 26-06-1992

  • Wkładka premierowa II „Nabucco” Giuseppe Verdi 27-06-1992

  • Wkładka prapremiery „Wyrywacz serc” Elżbieta Sikora 16-09-1995

  • Program „Wyrywacz serc” Elżbieta Sikora 16-09-1995

  • Plakat „Wyrywacz serc” Elżbieta Sikora 16-09-1995

  • Afisz premierowy „Zygfryd” Richard Wagner 03-03-1989

  • Wkładka premierowa „Zygfryd” Richard Wagner 03-03-1989

  • Wkładka obsadowa „Zygfryd” Richard Wagner 17-03-1989

  • Wkładka obsadowa „Zygfryd” Richard Wagner 21-01-1990

  • Wkładka obsadowa- „Turandot”, Giacomo Puccini 26-01-2005

  • Wkładka obsadowa „Złoto Renu” (Das Rheingold) Richard Wagner 30-01-1990

  • Wkładka obsadowa „Zmierzch bogów” (Götterdämmerung) Richard Wagner 05-03-1989

  • Plakat „Raj Utracony” Krzysztof Penderecki 21-11-1993

  • Plakat „Don Giovanni” Wolfgang Amadeusz Mozart 19-12-1998

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 06-03-2005

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 9-03-2007

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 30-01-2009

  • Wkładka obsadowa „Czarna Maska” Krzysztof Penderecki 18-09-1988

  • Wkładka obsadowa Premiera II „Czarna Maska” Krzysztof Penderecki 19-09-1988

  • Wkładka obsadowa „Czarna Maska” Krzysztof Penderecki 06-10-1988

  • Wkładka Obsadowa "Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizetti 03-07-1985 II Bałtyckie Spotkania Teatrów Operowych Opera Leśna w Sopocie

  • Afisz „Raj Utracony” - Krzysztof Penderecki.17-09-1998, 19-09-1998 Wznowienie z okazji roku Krzysztofa Pendereckiego. Uroczysta Inaugutacja sezonu

  • Plakat. „Kopciuszek” Sergiusz Prokofiew 1969-05-29

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 03-03-1991

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 28-03-1985

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 7-10-2007

  • Plakat ze wznowienia „Turandot” Giacomo Puccini 25-01-2002

  • Afisz premierowy. „Święto wiosny” Igor Strawiński 1965-12-11

  • Plakat „Salome” Richard Strauss 09-01-1993

  • Wkładka premierowa B „Salome” Richard Strauss 10-01-1993

  • Wkładka obsadowa „Salome” Richard Strauss 08-01-1994

  • Program, Gala Baletowa, 2018-02-23

  • Afisz premierowy Serge Lifar - balety: Défilé / Fedra / Suite en blanc 1978-04-02

  • Afisz premierowy „Mandragora”, „Mity”, „Harnasie” 1982-11-16

  • Afisz premierowy Symfonia fantastyczna / Danse sacrée – Danse profane / Bolero 1971-03-11

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 26-11-1998

  • Afisz premierowy. „Jezioro łabędzie” Piotr Czajkowski 1966-01-15

  • Wkładka obsadowa „Norma” Vincenzo Bellini 16-02-1992

  • Wkładka obsadowa „Norma” Vincenzo Bellini 15-02-1992

  • Afisz premierowy Gali Niżyńskiego: Sylfidy / Gry / Święto wiosny 2000-04-08

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 19-03-1999

  • Wkładka obsadowa „Walkiria” Richard Wagner 12-11-1999, 14-11-1999

  • Afisz „Walkiria” Richard Wagner 12-11-1999, 14-11-1999, 17-12-1999. Wznowienie w hołdzie Augustowi Everdingowi

  • Afisz premierowy.”Kopciuszek” Sergiusz Prokofiew 1969-05-29

  • Wkładka obsadowa „Norma” Vincenzo Bellini. 22-03-1992

  • Afisz premierowy „Nabucco” Giuseppe Verdi 26-06-1992

  • Afisz premierowy. „Romeo i Julia” Siergiej Prokofiew 1996-05-18

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 17-10-1997

  • Wkładka obsadowa „Norma” Vincenzo Bellini 03-04-1992

  • Wkładka obsadowa „Walkiria” Richard Wagner 17-12-1999

  • Wkładka obsadowa „Walkiria” Richard Wagner 25-03-2000

  • Wkładka premierowa A „Salome” Richard Strauss 09-01-1993

  • Afisz premierowy Serge Lifar – balety 1978-07-02, Fedra / Popołudnie fauna / Suite en blanc

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 28-06-1992

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 14-11-1997

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 31-01-1997

  • Afisz premierowy. „Suite en blanc” Édouard Lalo 1985-06-22

  • Wkładka obsadowa „Nabucco” Giuseppe Verdi 5-03-1998

  • Afisz premierowy „Francesca da Rimini”, „Giselle” 1968-04-20

  • Afisz premierowy wieczoru „Balety polskie”: III symfonia / Stanisław i Anna Oświęcimowie / Wesele w Ojcowie 1976-04-04

  • Program repertaurowy 12-1981 Teatr Wielki

  • Wkładka obsadowa „Judith” Arthur Honegger 31-03-1962