-
Tytuł premiery
Chłopi -
TYTUŁ Polski
Chłopi -
Rodzaj wydarzenia
Prapremiera -
GATUNEK I FORMA
Opera w czterech częściach -
DATA PREMIERY
30.06.1974 -
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie Sala Moniuszki -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
17
-
Realizatorzy (13)
-
Kierownictwo muzyczne
-
Asystent dyrygenta
-
Reżyser
-
Asystent reżysera
-
Scenograf
-
Kierownik chóru (chórmistrz)
-
Choreograf
-
Kostiumolog
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Przygotowanie chóru, pianista, korepetytor chóru
-
Inspicjent
-
Sufler
-
Asystent scenografa
-
-
Wystawienia (17)
- 30.06.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 02.07.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 07.09.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 25.09.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 08.10.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 29.10.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 15.11.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 08.12.1974, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 02.01.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 10.01.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 17.01.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 25.02.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 27.03.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 22.05.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 17.08.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 02.10.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
- 23.11.1975, Teatr Wielki w Warszawie, Chłopi
-
Komentarze
Serial telewizyjny (1972) i film Jana Rybkowskiego (1973) oparte na epopei Władysława Reymonta Chłopi przysparzają dziełu wielkiej popularności. Wcześniejsza adaptacja teatralna Krystyny Berwińskiej i Wandy Wróblewskiej stanowi podstawę rymowanego libretta opery. Witold Rudziński od epizodycznej muzyki teatralnej przez formę oratorium dochodzi do skomponowania wielkiej opery. Jego Chłopi wchodzą na scenę Teatru Wielkiego równo w pół wieku od uhonorowania Reymonta Nagrodą Nobla za tę powieść (1924). Premiera odbywa się u progu Panoramy XXX-lecia PRL – niezwykłego sezonu 1974/1975, który, wbrew ideologicznemu hasłu, przynosi wiele wartościowych kulturalnych wydarzeń (sowicie opłaconych przez państwo). Chłopom w Wielkim nikt nie odmawia wartości wykonawczych, teatralnych i muzycznych. Soprany, Bożena Betley-Sieradzka (Jagna) i Krystyna Jamroz (Hanka), tworzą pełnokrwiste postaci, podobnie jak basem śpiewający Boryna (Włodzimierz Denysenko). Płat pola biegnący w głąb i zagony bliższe proscenium zmieniają barwy wraz ze zmianą pór roku. Cztery części opery odbijające, jak w powieści, kołowrót przyrody, przedzielają wielkie poetyckie pieśni chóru. Przez muzykę, przy całej jej nowoczesności (łącznie z zastosowaniem techniki aleatoryzmu), przemykają ludowe cytaty. Dźwięczą wprowadzone do orkiestry krowie dzwonki, janczary, kosy, rozmaicie grające drewienka. Roztańczona scena Wesela Boryny czy refleksyjne Zaduszki (przy grobach powstańców 1863) odwołują się wprost do polskiej tradycji i historii. Niektórzy głoszą narodziny „nowej opery narodowej”. Ale przedstawienie powodzenie ma umiarkowane. Po trzech latach osiąga liczbę zaledwie osiemnastu spektakli.
autor: Małgorzata Komorowska