-
Tytuł premiery
Konsul -
TYTUŁ ORYGINALNY
The Consul -
TYTUŁ Polski
Konsul -
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Dramat muzyczny w trzech aktach -
DATA PREMIERY
19.01.1973 -
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie, Sala Moniuszki -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
23
-
Realizatorzy (9)
-
Przekład
-
Kierownictwo muzyczne
-
Reżyser
-
Asystent reżysera
-
Scenograf
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Inspicjent
-
Sufler
-
Asystent scenografa
-
-
Wystawienia (23)
- 30.12.1971, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 02.01.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 14.01.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 25.01.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 08.02.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 15.02.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 27.02.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 11.03.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 26.03.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 09.04.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 15.04.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 05.05.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 10.05.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 26.05.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 09.06.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 13.08.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 05.09.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 12.10.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 22.10.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 17.11.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 02.12.1972, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 19.01.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
- 09.02.1973, Teatr Wielki w Warszawie, Konsul
-
Komentarze
Opera przedstawia starania rodziny emigrantów o zalegalizowanie pobytu. Teatr odczytuje utwór w duchu Kafki, ale sytuacja biurokratycznej udręki wystarczająco jest realistyczna i współczesna, by polska publiczność z pełnym zrozumieniem śledziła dramat bohaterów. W recenzjach przeważają pozytywne opinie o przedstawieniu. Atrakcję stanowi przyjazd kompozytora z USA i jego obecność na próbie generalnej i premierze. Na oczach widzów wbiega na scenę i gorąco dziękuje wykonawcom. Jednak, wobec perspektywy zaproszenia warszawskiego Konsula na wiosenny festiwal operowy do Wiesbaden, Menotti przysyła list z warunkami nie do spełnienia. Prosi w nim o przywrócenie dwóch skrótów dokonanych w partyturze, zmianę kostiumu głównej postaci, Magdy Sorel (doskonale zresztą granej przez Krystynę Jamroz), oraz o korektę pewnych rozwiązań reżyserskich, które wypaczają jego intencje. Czy zatem niebezpiecznym jest ujawnianie kompozytorom realizacji scenicznych ich dzieł?
autor: Małgorzata Komorowska