-
Nota biograficzna
ANDRZEJ KREUTZ-MAJEWSKI (IX 1934 Brdów – 28 II 2011 Warszawa), scenograf.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1953-1959) na Wydziale Malarstwa i Scenografii u m.in. Karola Frycza i Andrzeja Stopki; staż odbył w Rzymie. Debiutował w 1959 roku scenografią w teatrze dramatycznym w Krakowie. W 1962 na zaproszenie dyrektora Bohdana Wodiczki zaprojektował dla Opery Warszawskiej scenografie do wieczorów operowo-baletowych z utworami m.in. Honeggera (Judith), Strawińskiego (Święto wiosny, Orfeusz) i Nono (Czerwony płaszcz). Ukazał w nich od razu indywidualny styl, dar wytwarzania nastroju, umiejętność stapiania kształtów i barw z muzyką, a w kompozycjach sceny i kostiumów - cechy poety, romantyka i katastrofisty. Za scenografię do Orfeusza otrzymał nagrody na międzynarodowych wystawach (1966, 1967). Od 1966 roku piastował stanowisko naczelnego scenografa Teatru Wielkiego.
Trudno wyobrazić sobie bardziej delikatne, romantyczne i niepokojąco piękne balety Jezioro łabędzie Czajkowskiego (1966) i Giselle Adama (1968) czy operę Łucja z Lammermooru Donizettiego (1972), niż te, które toczyły się w scenerii stworzonej przez Andrzeja Majewskiego. Jego srebrzysty, ogromny statek targany burzą muzyki Verdiego, i kolorystyczna czystość komnat, w których rozgrywał się dramat w Otellu w reżyserii Aleksandra Bardiniego (1969) zbierały oklaski przy otwartej kurtynie. Jego Elektra Straussa (1971) rozgrywana wśród spękanych głazów i grot, istotnie była tragiczna. Oprawa plastyczna baletu do Symfonii fantastycznej Berlioza (1971) ukazywała świat niesamowitych stworów. Borys Godunow Musorgskiego (1972) porażał groźnym przepychem Wschodu. Balet Pożądanie Bacewicz (1973), zgodnie z treścią libretta, emanował dziwnością form, tak jak nierealne Opowieści Hoffmanna Offenbacha (1982) i surrealistyczna opera Sikory Wyrywacz serc (1995), wytworna i czysta w liniach rysunku. Niezapomnianym był widok rumowiska cesarstwa chińskiego, pełen wiszących gongów i ściętych głów niefortunnych zalotników w Turandot Pucciniego (1984, wznowienie 2002, reżyseria Marka Weissa-Grzesińskiego), jak i samej księżniczki, zniżanej na scenicznej windzie z gwiezdnego firmamentu w olśniewająco, białej sukni. Z Grzesińskim wystawił też Salome Straussa (1993), skąpaną w perwersyjnej scenerii secesji. Bardzo malarskim i skondensowanym teatralnie było sceniczne odbicie obrazów znanych z powieści Bułhakowa i cyrkowe wręcz kostiumy diabolicznej świty Wolanda w wielopoziomowej scenografii Mistrza i Małgorzaty Kunada (1987). W Nabucco Verdiego (1992) scenę zamykała ogromna, kamienna Ściana Płaczu, celnie sytuująca treść utworu w kulturze Żydów.
Całą twórczość Majewskiego cechowało myślenie symboliczne. Do powracających na scenę symboli należały ptaki, ruiny, rośliny, bezlistne drzewa. W Normie Belliniego (1992) scenografię tworzył jakby odrealniony święty dąb Druidów. Jego potężne konary rozpierały firmament, niczym kolumna wspierająca strop. Podświetlany, mieniący się barwami dnia i nocy dąb wznosił ku niebu koronę i przypominał gigantyczny puchar; w finale przemieniał się w stos, w którym płonęli kochankowie – Polion i kapłanka Norma. Kontrapunktem do drzewa był ogromny kadr z krateru rzymskiego cyrku. Gra tych elementów (ruchomych) komponowała coraz to nowe obrazy dla akcji.
W Raju utraconym Pendereckiego (1993, reż. M. Weiss-Grzesiński) drzewo wiadomości Złego i Dobrego o niepokojącym rozgałęzieniu miało w sobie coś z błyskawicy kondensując w tym kształcie wszystkie stadia życia, od narodzin, aż do przemijania i śmierci. W Harnasiach (1982) biało-srebrna konstrukcja z zarysem smyczka i główki skrzypiec – instrumentu tak istotnego w muzyce Podhala i w partyturze Szymanowskiego – pełniła funkcję symbolu gór w chmurach. Katastroficzny wyraz Majewski nadał Pendereckiego Diabłom z Loudun, z pochwyconym przez sznury w locie meteorytem, grożącym upadkiem na aktorów (1975) i Czarnej masce, z pękającym nad głowami ludzi sufitem (1988).
Dwukrotnie na stołecznej scenie tworzył teatr autorski. Plastyczna interpretacja Pasji Pandereckiego (1979) uczyniła z dzieła dramat czystej idei, wielkie misterium. Głównym motywem był srebrny podest dla chóru w kształcie krzyża, wyłaniały się też gipsowe odlewy ludzkich postaci. W finale, w smudze ostrego światła, pozostawało jedynie umęczone ciało Chrystusa. W samodzielnej realizacji Króla Rogera Szymanowskiego (1983) Majewski odwołał się do skojarzeń z pejzażem Wyspy umarłych Böcklina oddając w ten sposób dramat osamotnienia. Nad białymi ruinami, zielonymi cyprysami pełzły chmury. W finale, w ciemnym płacie nieba, pojawiał się jakby zarys postaci Chrystusa – przebłysk nadziei. Ta inscenizacja niosła refleksję o kondycji człowieka w kontekście przemian w czasie. Dając zawsze pełne interpretacje scenograficzne w operach i baletach, wyjątkowo zaprojektował tylko kostiumy do tetralogii Pierścienia Nibelunga Wagnera (TW 1988-1989) w reżyserii Augusta Everdinga z Niemiec, z którym zresztą często współpracował w różnych teatrach Europy.
Przez czterdzieści lat współtworzył oblicze artystyczne Teatru Wielkiego, a jego sztuka nadawała rangę jego przedstawieniom. W tym okresie zaprojektował tu dekoracje i kostiumy do ok. 80 oper i baletów - przy łącznej liczbie ponad 300 prac scenograficznych w różnych teatrach w Polsce oraz na renomowanych scenach teatrów dramatycznych i operowych całego świata.
Po przejściu na emeryturę (2005) przekazał stanowisko naczelnego scenografa TW swemu uczniowi, Borysowi Kudličce.
Od 1990 roku zajmował się działalnością pedagogiczną będąc profesorem w ASP w Krakowie, a od 2007 – również w Warszawie. Wystawy jego prac malarskich i scenograficznych prezentowano w różnych miastach Polski i świata. Muzeum Teatralne wraz z Teatrem Wielkim-Operą Narodową organizowało je w roku 1992 („Nomen” – wariacje na obrazy i przestrzeń teatralną), 2003 („Flashback” - wystawa retrospektywna, malarstwo), 2007 („Według Wyspiańskiego. Prof. Andrzej Kreutz Majewski i jego studenci”) i, pośmiertną, w 2011 („Projekty scenograficzne do niezrealizowanej opery Turandot”).
Artysta publikował też artykuły o malarstwie i teatrze, wydał notatki malarskie (Locja, Kraków 1991) i Dziennik 1984-2004 (Warszawa 2005). Otrzymywał liczne nagrody w kraju i za granicą.
-
Inscenizacja (95)
- Scenograf, Eugeniusz Oniegin, 16.11.1967
- Scenograf, Symfonia tysiąca, 10.11.1996
- Scenograf, Orfeusz, 11.12.1965
- Scenograf, Halka, 26.10.1975
- Scenograf, Don Giovanni, 03.12.1998
- Scenograf, Wyrywacz serc, 16.09.1995
- Scenograf, Opowieści Hoffmanna, 21.11.1982
- Scenograf, Syn marnotrawny, 31.03.1962
- Scenograf, Trójkątny kapelusz, 04.10.1962
- Scenograf, Czerwony płaszcz, 04.10.1962
- Scenograf, Orfeusz, 16.10.1963
- Scenograf, Mazepa, 24.02.1996
- Scenograf, Łucja z Lammermoor, 29.09.1984
- Scenograf, Król Roger, 20.02.1983
- Scenograf, Aida, 21.06.1986
- Scenograf, Daphnis i Chloe, 16.10.1963
- Scenograf, Borys Godunow, 30.12.1972
- Scenograf, Elektra, 18.02.1971
- Scenograf, Łucja z Lammermooru, 05.03.1972
- Scenograf, Diabły z Loudun, 08.06.1975
- Scenograf, Otello, 24.04.1969
- Scenograf, Chopiniana, 25.11.2016
- Scenograf, Pasja, 14.01.1979
- Scenograf, Awantura w Recco, 01.07.1979
- Scenograf, Giselle, 20.04.1968
- Scenograf, Giselle, 15.02.1976
- Scenograf, Mandragora, 23.11.1966
- Scenograf, Jezioro łabędzie, 15.01.1966
- Scenograf, Nokturn i Tarantela, 23.11.1966
- Scenograf, Danse sacrée - Danse profane, 11.03.1971
- Scenograf, Judith, 06.05.1962
- Scenograf, Cudowny mandaryn, 16.04.1999
- Scenograf, Francesca da Rimini, 20.04.1968
- Scenograf, Kopciuszek, 29.05.1969
- Scenograf, Symfonia fantastyczna, 11.03.1971
- Scenograf, Bolero, 11.03.1971
- Scenograf, Temat z wariacjami (Cztery Temperamenty), 04.10.1962
- Scenograf, Święto wiosny, 31.03.1962
- Scenograf, Święto wiosny, 11.12.1965
- Scenograf, Soirées et matinées musicales, 16.10.1963
- Scenograf, Stanisław i Anna Oświęcimowie, 04.04.1976
- Scenograf, Pożądanie, 18.03.1973
- Scenograf, Pietruszka, 18.03.1973
- Scenograf, Défilé, 02.04.1978
- Scenograf, Fedra, 02.04.1978
- Scenograf, Suite en blanc (wznowienie), 22.06.1985
- Scenograf, Popołudnie fauna, 02.07.1978
- Scenograf, Suite en blanc, 02.04.1978
- Scenograf, Romeo i Julia, 18.05.1996
- Scenograf, Mandragora, 16.10.1982
- Scenograf, Harnasie, 16.10.1982
- Scenograf, Mity (Źródło Arteuzy, Narcyz, Driady i Pan), 16.10.1982
- Scenograf, Sylfidy (wznowienie II), 08.04.2000
- Scenograf, Sylfidy, 23.11.1975
- Scenograf, Turandot, 15.12.1984
- Scenograf, Mistrz i Małgorzata, 30.05.1987
- Scenograf, Czarna maska, 18.09.1988
- Scenograf, Norma, 15.02.1992
- Scenograf, Nabucco, 26.06.1992
- Scenograf, Raj utracony, 21.11.1993
- Scenograf, Salome, 09.01.1993
- Scenograf, Zamek księcia Sinobrodego, 16.04.1999
- Scenograf, Cyganeria, 23.03.1991
- Kostiumolog, Symfonia tysiąca, 10.11.1996
- Kostiumolog, Borys Godunow, 30.09.1983
- Kostiumolog, Don Giovanni, 03.12.1998
- Kostiumolog, Syn marnotrawny, 31.03.1962
- Kostiumolog, Orfeusz, 16.10.1963
- Kostiumolog, Daphnis i Chloe, 16.10.1963
- Kostiumolog, Awantura w Recco, 01.07.1979
- Kostiumolog, Giselle, 15.02.1976
- Kostiumolog, Danse sacrée - Danse profane, 11.03.1971
- Kostiumolog, Judith, 06.05.1962
- Kostiumolog, Cudowny mandaryn, 16.04.1999
- Kostiumolog, Symfonia fantastyczna, 11.03.1971
- Kostiumolog, Bolero, 11.03.1971
- Kostiumolog, Święto wiosny, 31.03.1962
- Kostiumolog, Soirées et matinées musicales, 16.10.1963
- Kostiumolog, Stanisław i Anna Oświęcimowie, 04.04.1976
- Kostiumolog, Pożądanie, 18.03.1973
- Kostiumolog, Pietruszka, 18.03.1973
- Kostiumolog, Défilé, 02.04.1978
- Kostiumolog, Fedra, 02.04.1978
- Kostiumolog, Popołudnie fauna, 02.07.1978
- Kostiumolog, Suite en blanc, 02.04.1978
- Kostiumolog, Mandragora, 16.10.1982
- Kostiumolog, Harnasie, 16.10.1982
- Kostiumolog, Mity (Źródło Arteuzy, Narcyz, Driady i Pan), 16.10.1982
- Kostiumolog, Złoto Renu, 29.04.1988
- Kostiumolog, Walkiria, 30.04.1988
- Kostiumolog, Zygfryd, 03.03.1989
- Kostiumolog, Zmierzch bogów, 05.03.1989
- Kostiumolog, Pierścień Nibelunga, 14–19.03.1989, 14.03.1989
- Reżyser, Król Roger, 20.02.1983
- Reżyser, Pasja, 14.01.1979