-
Nota biograficzna
Pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego w Warszawie w latach 1987-2006, od 2000 roku z tytułem primabaleriny. Urodziła się w Warszawie. Jako uczennica drugiej klasy szkoły podstawowej uczęszczała także do ogniska baletowego przy szkole muzycznej w Olsztynie. Później uczyła się w gdańskiej szkole baletowej pod kierunkiem m.in. Ewy Hoppe, Iwony Piotrowskiej i Nonny Bierieziny. W 1981 roku zdobyła II nagrodę na IV Ogólnopolskim Konkursie Tańca i Choreografii w Gdańsku. Po ukończeniu szkoły w 1983 roku została zaangażowana do zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Warszawie. W 1986 roku awansowała na stanowisko solistki, a już rok później została pierwszą solistką.
W jej bogatym dorobku znalazło się wiele kreacji zarówno w repertuarze klasycznym, jak i współczesnym. Wystąpiła m.in. jako: solistka w Pas de trois (1983) i Cigarette (1985) w Suite en blanc (chor. S. Lifar, muz. E. Lalo), jeden z Trzech Łabędzi i Czterech Łabędzi w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / B. Chaliułow, muz. P. Czajkowski, 1984) i solistka w balecie Miłość i ból, i świat, i marzenie (chor. J. Neumeier, muz. G. Mahler, 1984). Tańczyła w Trytonach (chor. E. Wesołowski, muz. Z. Rudziński, 1985), Serenadzie (chor. G. Balanchine, muz. P. Czajkowski, 1985), jako Rusałka, Hurysa i Anioł w Panu Twardowskim (chor. T. Kujawa, muz. L. Różycki, 1985), jeden z Czterech Łabędzi (1985) i w Tańcu hiszpańskim (1987) oraz jako Odetta-Odylia (1987) w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / K. Siergiejew, muz. P. Czajkowski), jako Soledad w Popołudniowej sjeście (chor. A. Méndez, muz. E. Lecuona, 1986), solistka w Adagio hammerklavier (chor. H. van Manen, muz. L. van Beethoven, 1986), jako Sylfida w Pas de deux Sylfidy i Szkota oraz Tancerka w Konkursie Fouetté w Balu kadetów (chor. D. Lichine, muz. J. Strauss, 1986), Wróżka Bzu w Śpiącej królewnie (chor. trad. / P. Gusiew, muz. P. Czajkowski, 1986), Mirta w Giselle (chor. trad. / A. Gridin, I. Michajliczenko, muz. A. Adam, 1986), Solistka (1987) i Aktorka Persy Zwierzontkowskaja (1989) w Nienasyceniu (chor. Z. Rudnicka, muz. T. Stańko, 1987), Wróżka w Kopciuszku (chor. O. Winogradow, muz. S. Prokofiew, 1988), solistka w Arii (chor. L. Seregi, muz. J. S. Bach, 1988), solistka w Wariacjach Don Juana (chor. M. Béjart, muz. F. Chopin, 1988), solistka w Three Pieces (chor. H. van Manen, muz. D. Byrne, B. Eno, F. Mendelssohn Bartholdy, 1988), M-me Taglioni w Grand pas de quatre (chor. trad. / A. Alonso, muz. C. Pugni, 1988), Schintilla w Figlach szatana (chor. W. Gruca, muz. S. Moniuszko, A. Münchheimer, R. Augustyn, 1988), Królowa Kwiatów (1989), Królowa Śniegu (1993), Klara (1994) i Matka Klary (2004) w Dziadku do orzechów (chor. A. Glegolski, muz. P. Czajkowski), Tamara we Wspomnieniu (chor. K. Akucewicz, muz. I. Strawiński, 1989), Chloe w Dafnisie (chor. W. Wołk-Karaczewski, muz. M. Ravel, 1989), Medora w pas de deux z baletu Korsarz (chor. M. Petipa / N. i S. Aleksandrowowie, muz. R. Drigo, 1989), Kitri i Dulcynea, królowa driad w Don Kichocie (chor. A. Glegolski, muz. L. Minkus, 1990).
Kolejne jej role to: Głos IV w Dies irae (chor. E. Wesołowski, muz. R. Maciejewski, 1991), Żona Putyfara w Legendzie o Józefie (chor. E. Wesołowski, muz. R. Strauss, 1992), Metella w Brazylijczyku w Paryżu (chor. L. Massine, muz. M. Małecki wg J. Offenbacha, 1992), Dziewczyna Ofiarna w Święcie wiosny (chor. E. Wesołowski, muz. I. Strawiński, 1993), solistka w After Eden (chor. J. Butler, muz. L. Hoiby, 1993), Pani T. (1993) i Pani R. (2000) w Grach (chor. E. Wesołowski, muz. C. Debussy), solistka w III Symfonii (chor. K. Pastor, muz. H. M. Górecki, 1994), solistka Nocy Walpurgi w operze Faust (muz. Ch. Gounod, reż. M. Weiss-Grzesiński, chor. E. Wesołowski, 1994), solistka w La Gazza Ladra w Rossinianach (chor. A. Fodor, muz. G. Rossini, 1995), Flora w balecie Carmina burana (chor. A. Fodor, muz. C. Orff, 1995), Wróżka Bzu, Wróżka Brylantów i Wróżka Szafirów w Śpiącej królewnie (chor. trad. / J. Grigorowicz, muz. P. Czajkowski, 1997), Kobieta w Powracających falach (chor. E. Wesołowski, muz. M. Karłowicz, 1997), Młoda w Harnasiach (chor. E. Wesołowski, muz. K. Szymanowski, 1997), solistka w Kindertotenlieder (chor. E. Piorun, muz. G. Mahler, 1998), Dziewczyna w Cudownym mandarynie (chor. E. Wesołowski, muz. B. Bartók, 1999), Marzenie w balecie Fortepianissimo (chor. L. Massine, muz. F. Chopin, 1999), główna rola w Carmen (chor. M. Ek, muz. G. Bizet / R. Szczedrin, 1999), I solistka w Sylfidach (chor. M. Fokin / J. Piasecki, muz. F. Chopin, 2000), Anita Ekberg w La dolce vita (chor. Z. Rudnicka, muz. N. Rota / K. Dębski, 2000), Milady w Trzech muszkieterach (chor. A. Prokovsky, muz. G. Verdi, 2000), Odetta-Odylia (2001) i Hiszpańska Księżniczka (2002) w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / I. Muchamiedow, muz. P. Czajkowski), Isadora w balecie Tylko raz w życiu (chor. E. Piorun i K. Urbański, muz. D. Szostakowicz, 2005), Matka Panny Młodej w Svadebce (chor. J. Kylián, muz. I. Strawiński, 2006) oraz Matka w Stabat Mater (chor. E. Wycichowska, muz. K. Szymanowski, 2006).
W 1989 roku otrzymała Nagrodę Artystyczną Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego I stopnia za osiągnięcia artystyczne, szczególnie za rolę Odetty-Odylii w Jeziorze łabędzim, a w 1994 roku Medal im. Leona Wójcikowskiego, przyznawany przez Polski Teatr Tańca w Poznaniu z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca wybijającemu się tancerzowi lub tancerce młodego pokolenia. W uznaniu swojego wielkiego dorobku na scenie warszawskiej, decyzją dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Waldemara Dąbrowskiego, w 2000 roku otrzymała tytuł primabaleriny. 31 grudnia 2006 roku zakończyła karierę sceniczną.
Joanna Sibilska-Siudym