Faust 28.07.1956

Opera w pięciu aktach, dziewięciu obrazach
Faust
Faust
Charles Gounod
28.07.1956
Państwowa Opera w Warszawie, Scena przy Nowogrodzkiej
70

Realizatorzy










Multimedia

Zdjęcia

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956

  • Afisz premierowy Faust z Nocą Walpurgii Charles Gounod 28-07-1956, 29-07-1956

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956

Komentarz

Premiera: Faust Charlesa Gounoda, 28 VII 1956

 

Publiczność oczekuje na realistyczne obrazy (taką estetykę głosi ideologiczny dyktat); ale ta operowa opowieść o Diable i złudzie przywróconej przez niego młodości nie jest teatrem realistycznym. Ani w reżyserii i inscenizacji debiutującego w Operze Warszawskiej muzykalnego Ludwika René, ani w prostych i czystych formach dekoracji Ottona Axera. Natomiast wyraziście ukostiumowane i znakomicie poprowadzone są postaci, czy raczej typy: kusiciela, rajfurki, dziewicy upadłej i daremnego obrońcy jej czci. Najsłabiej wypada tytułowy uwodziciel (ze względu na wysokie trudności tenorowej partii), najlepiej – Diabły! Bernard Ładysz jako żywiołowy Mefisto z doprawionym haczykowatym nosem, w ostrej charakteryzacji, w kapeluszu z piórkiem i niby szlachetka z kordem przy boku łyska bielą zębów. Gdy świeżo po triumfach we Włoszech pojawia się na przedstawieniu w grudniu, wita go huragan braw. Uskrzydlony, śpiewając Rondo złotego cielca, wskakuje na beczkę, ale denko załamuje się pod nim i artysta wpada do środka, lecz niezachwiany tym wspaniały bas Ładysza płynie dalej i wypełnia wnętrze „Romy”. Innym Mefistem, też świetnym, jest demoniczny, opanowany Edmund Kossowski. Skutecznie przez obu wodzona na pokuszenie Małgorzata ma poważną twarz Jadwigi Dzikówny, dźwięczny jej sopran i dwa grube warkocze. Partia Siebla, młodego adoratora Małgorzaty, przeznaczona jest dla mezzosopranu; w spektaklach warszawskiego Fausta wykonują ją jednak nie tylko śpiewaczki (w rolach tzw. spodenkowych), ale także śpiewacy, co stanowi obsadowy ewenement.

 

autor: Małgorzata Komorowska

Druki teatralne

  • Wkładka premierowa „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956
  • Afisz premierowy „Faust" z „Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956, 29-07-1956. Państwowa Opera w Warszawie