-
Biographical note
Ryszard Cieśla, śpiewak – baryton. Ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1983) w klasie Romana Węgrzyna, solisty Teatru Wielkiego. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w s’Hertogenbosch (1986). Doskonalił umiejętności wokalne u Kazimierza Pustelaka, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego i w Hochschule für Musik und dallerstende Kunst w Wiedniu.
Gdy w studenckim przedstawieniu Cosí fan tutte Mozarta prezentowanym w Sali Młynarskiego (1982) wykonywał partię Guglielma, ówczesny dyrektor Teatru, Robert Satanowski, wybrał czworo młodych śpiewaków i zaangażował ich jako stażystów – Ryszard Cieśla znalazł się w tym gronie. Od 1983 r. jest nieprzerwanie solistą Teatru Wielkiego. Nabywał doświadczenia scenicznego, biorąc udział w wielu ważnych przedstawieniach lat 80., jak Borys Godunow Musorgskiego (Jezuita, Rangoni), Ludus Danielis (Król Baltazar), Turandot Pucciniego (Ping), Jadwiga, królowa polska Kurpińskiego (Borys, Witold), Włoszka w Algierze Rossiniego (Ali). Do ważniejszych jego ról należał Papageno w Czarodziejskim flecie Mozarta (1985), Jezus z Nazaretu w Mistrzu i Małgorzacie Kunada (1987), Jelecki w Damie pikowej Czajkowskiego (1988), a następnie Janusz w Halce Moniuszki (1990) i Melchior w operze Menottiego Amahl i nocni goście (1991). Z barytonowego kanonu wykonywał również partie Marcelego (Cyganeria Pucciniego, 1991), Figara (Wesele Figara Mozarta, 1992), Walentego (Faust Gounoda, 1994). Ma w dorobku tak wymagające role, jak Urok w Manru Paderewskiego (1991) i Adam w Raju utraconym Pendereckiego (1993). Stworzył wyraziste postaci Perczika w Skrzypku na dachu Bocka (1993) i Bardosa w Krakowiakach i góralach Stefaniego/Bogusławskiego (1991), które to przedstawienie utrzymało się w repertuarze do 2002 r. Był też pamiętnym Krukiem w Widmach Moniuszki (1996). Wielokrotnie odtwarzał rolę Dancaira w Carmen Bizeta (od 1995).
W 1991 r. podjął pracę pedagoga-wokalisty w macierzystej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. W 2003 r. został profesorem tej uczelni, pełnił i pełni różne odpowiedzialne funkcje, jak prorektor i dziekan. Był również inicjatorem współpracy warszawskich uczelni artystycznych (muzycznej, plastycznej i teatralnej), co zaowocowało wspólnie przygotowywanymi przedstawieniami operowymi; niektóre prezentowano na Scenie Kameralnej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (sceny z Buntu żaków Szeligowskiego, 2008).
Od lat 80. występuje w koncertach Filharmonii im. Romualda Traugutta, która krzewi patriotyczną pieśń polską i pamięć ojczystej historii. Od 1999 r. sprawuje kierownictwo artystyczne tej instytucji, reżyserował też niektóre inscenizowane koncerty.
Jego brat, Robert Cieśla, także jest śpiewakiem (tenor). Często występował za granicą, głównie w Szwajcarii.