-
Nota biograficzna
BIAŁECKA Anna - pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego w Warszawie. Urodziła się w Warszawie, a swoją edukację taneczną rozpoczęła w studiu Natalii Lerskiej, gdzie uczyła się m.in. pod kierunkiem Wojciecha Wiesiołłowskiego. W 1974 roku ukończyła warszawską szkołę baletową, ucząc się m.in. pod kierunkiem: Haliny Hulanickiej, Danuty Piaseckiej, Teresy Memches i Raissy Kuzniecowej. W tym samym roku została zaangażowana do zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Warszawie. W 1978 roku awansowała na stanowisko solistki, a w 1987 otrzymała tytuł pierwszej solistki.
Tańczyła w repertuarze klasycznym i neoklasycznym, tworząc wiele ciekawych kreacji opartych na świetnej grze aktorskiej. Swoją karierę rozpoczęła od takich ról, jak: Matka Panny Młodej (1975) i Pani Twardowska (1977) w Panu Twardowskim (chor. W. Gruca, muz. L. Różycki), Krystyna w Pannie Julii (chor. B. Cullberg, muz. T. Rangström, 1976), Wieśniaczka i Wiła w Giselle (chor. trad. / A. Gridin, I. Michajliczenko, muz. A. Adam, 1976), I i II Kuma oraz Matka Zośki w Weselu w Ojcowie (chor. W. Gruca, muz. K. Kurpiński, J. Damse, 1976), Cyganka i Niańka w Pietruszce (chor. M. Fokin / L. Wójcikowski, muz. I. Strawiński, 1976), Przyjaciółka Lise w Córce źle strzeżonej (chor. F. Ashton, muz. F. Hérold, 1977), Narzeczona (1977), solistka w Czardaszu (1978), solistka w Tańcu hiszpańskim (1979) i jako jedna z Trzech Łabędzi (1981) w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / B. Chaliułow, muz. P. Czajkowski).
Następnie tańczyła partie solowe w takich baletach, jak: Symfonia g-moll (chor. H. Konwiński, muz. W. A. Mozart, 1978), W górę – w dół (chor. H. Konwiński, muz. W. Kilar, 1978), Wariacje (chor. H. Konwiński, muz. B. Britten, 1978). Występowała jako: solistka w Serenadzie (chor. G. Balanchine, muz. P. Czajkowski, 1978), Enona w Fedrze (chor. S. Lifar, muz. G. Auric, 1978), solistka w Tańcach dla tancerzy (chor. Yuriko, muz. A. Vivaldi, 1978), solistka w Celebracjach (chor. Yuriko, muz. A. Vivaldi, 1978), Fiokła w Zalotach (chor. J. Graczyk, muz. R. Szczedrin, 1979), Odaliska (1979) i Ptak Miłości (1982) w Szeherezadzie (chor. R. Kuzniecowa, muz. N. Rimski-Korsakow), Baronowa Sztral w Maskaradzie (chor. W. Gruca, muz. A. Chaczaturian, 1979), solistka w Symfonii klasycznej (chor. W. Jelizariew, muz. S. Prokofiew, 1979), Paw w Rara avis (chor. A. Méndez, muz. G. F. Händel, A. Marcello, 1980), solistka w Pas de trois (chor. A. Méndez, muz. M. Mauri 1980), Soledad (1980) i Dulce (1982) w Popołudniowej sjeście (chor. A. Méndez, muz. E. Lecuona), solistka w Pieśniach Ewy Demarczyk (chor. P. Sokólski, muz. Z. Konieczny, A. Zarycki, 1982), Wiara i Zorza w Coppelii (chor. A. Messerer, muz. L. Delibes, 1982), M-lle Grisi w Grand pas de quatre (chor. trad. / A. Alonso, muz. C. Pugni, 1982), Aretuza w Mitach (chor. T. Kujawa, muz. K. Szymanowski, 1982), Panna Młoda w Harnasiach (chor. T. Kujawa, muz. K. Szymanowski, 1982), Wróżka Fleur de Farine, Wróżka Bzu i Wróżka Złota w Śpiącej królewnie (chor. trad. / P. Gusiew, muz. P. Czajkowski, 1983) i solistka w Adagiu w Suite en blanc (chor. S. Lifar, muz. E. Lalo, 1983).
Jedną z najlepszych jej kreacji była rola tytułowa w Giselle (chor. trad. / A. Gridin, I. Michajliczenko, muz. A. Adam, 1983), którą podbiła publiczność także podczas występów gościnnych zespołu w USA (1987 i 1990)), Kanadzie (1987), Luksemburgu (1987), RFN (1987), na Tajwanie (1990) i w Hiszpanii (1990). Ponadto zatańczyła takie role, jak: Anna w Annie i Stanisławie Oświecimach (chor. W. Gruca, muz. M. Karłowicz 1983), Królewna w Historii żołnierza (chor. Z. Rudnicka, muz. I. Strawiński, 1983), Señorita w La Ventana (chor. A. Bournonville, muz. H. Ch. Lumbye, 1984), Cayetana w Goi (chor. T. Kujawa, muz. J. Rodrigo / J. Turina, 1984), solistka w balecie Miłość i ból, i świat, i marzenie (chor. J. Neumeier, muz. G. Mahler, 1984), solistka w pas de trois (1984), jedna z Dwóch i Czterech Łabędzi, solistka w pas de trois w I akcie, solistka w Tańcu hiszpańskim (1985), solistka w Czardaszu (1996) w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / K. Sergiejew, muz. P. Czajkowski), Królowa Wschodu w Panu Twardowskim (chor. T. Kujawa, muz. L. Różycki, 1985), solistka w Serenadzie (chor. G. Balanchine, muz. P. Czajkowski, 1985), solistka w Adagio Hammerklavier (chor. H. van Manen, muz. L. van Beethoven, 1986), Sylfida w Balu kadetów (chor. D. Lichine, muz. J. Strauss, 1986), Eliza, narzeczona Zypcia (1987), Księżna Irina Wsiewołodna Ticonderoga (1989) i Aktorka Percy Zwierzontkowskaja (1990) w Nienasyceniu (chor. Z. Rudnicka, muz. T. Stańko), solistka w Wariacjach „Don Juan” (chor. M. Béjart, muz. F. Chopin, 1987), solistka w Bits and Pieces (chor. H. van Manen, muz. D. Byrne, B. Eno i F. Mendelssohn-Bartholdy, 1987), solistka w Arii (chor. L. Seregi, muz. J. S. Bach, 1987), Ewa w After Eden (chor. J. Butler, muz. L. Hoiby, 1987), Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / K. Sergiejew, muz. P. Czajkowski, 1987), Wróżka w Kopciuszku (chor. O. Winogradow, muz. S. Prokofiew, 1988), Schintilla w Figlach szatana (chor. W. Gruca, muz. S. Moniuszko, A. Münchheimer, R. Augustyn, 1988), Królowa Śniegu i Królowa Kwiatów w Dziadku do orzechów (chor. A. Glegolski, muz. P. Czajkowski, 1989), Duch Róży w Młodzieńcu z różą (chor. Z. Juchnowski, muz. C. M. von Weber, 1989), Pani R. w Grach (chor. E. Wesołowski, muz. C. Debussy, 1989), Teresina w divertissement z Napoli (chor. A. Bournonville, muz. E. Helsted, H. S. Paulli, 1989), Tancerka Uliczna (1990) i Kitri (1991) w Don Kichocie (chor. A. Glegolski, muz. L. Minkus), George Sand w Muzach Chopina (chor. W. Wołk-Karaczewski, muz. F. Chopin, 1991), Głos II w Dies irae (chor. E. Wesołowski, muz. R. Maciejewski, 1991), Marina w Greku Zorbie (chor. L. Massine, muz. M. Theodorakis, 1991), Muza w Caprice du sort (chor. Z. Rudnicka, muz. A. Salieri, 1992), Żona Putyfara w Legendzie o Józefie (chor. E. Wesołowski, muz. R. Strauss, 1992), III solistka w Tańcu siedmiu zasłon w operze Salome (muz. R. Strauss, reż. M. Weiss-Grzesiński, chor. E. Wesołowski, 1993), solistka w Trzeciej symfonii (chor. K. Pastor, muz. H. M. Górecki, 1994), Wróżka Delikatności i Hrabina (1996) oraz Kotka (1997) w Śpiącej królewnie (chor. trad. / J. Grigorowicz, muz. P. Czajkowski).
Następnie wykonywała role taneczno-pantomimiczne jak: Batylda w Giselle (chor. trad. / A. Gridin, I. Michajliczenko, muz. A. Adam, 1996), Piastunka Julii i Pani Capulet w Romeo i Julii (chor. E. Wesołowski, muz. S. Prokofiew, 1996), Matka w Harnasiach (chor. E. Wesołowski, muz. K. Szymanowski, 1997), Sklepikarka i Burdelmama w La dolce vita (chor. Z. Rudnicka, muz. N. Rota, 1998). W 1998 roku oficjalnie zakończyła karierę sceniczną, ale nadal współpracowała z baletem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, występując m.in. jako Aja w Bajaderze (chor. trad. / N. Makarowa, muz. L. Minkus, 2004), Niania Sierioży w Annie Kareninie (chor. A. Ratmansky, muz. R. Szczedrin, 2008) oraz z Polskim Baletem Narodowym jako Babcia Klary w Dziadku do orzechów (chor. T. van Schayk, W. Eagling, muz. P. Czajkowski, 2011).
Wystąpiła także w Teatrze Telewizji w realizacji Dziadów (reż. J. Englert, 1997) oraz jako Tancerka w Ślubach panieńskich (reż. F. Bajon, 2010). Otrzymała medal 200-lecia Baletu Polskiego (1985), Srebrny Krzyż Zasługi (1986), Nagrodę Artystyczną Młodych im. S. Wyspiańskiego I stopnia w dziedzinie tańca, szczególnie za rolę Giselle (1988), Medal X Łódzkich Spotkań Baletowych (1989) oraz Medal Niżyńskiego za kreację Pani R. w Grach Emila Wesołowskiego (1991).
Joanna Sibilska-Siudym