Halina Słonicka

Halina
Słonicka
1931
2000
  • Słonicka Halina (fotografia)

    Benedykt Jerzy Dorys

  • "Hrabina" Stanisław Moniuszko 28-05-1960

  • „Diabły z Loudun” Krzysztof Penderecki 08-06-1975

  • „Muzyka prym wiedzie, słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • „Muzyka prym wiedzie, słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • „Sonata Belzebuba” Edward Bogusławski 11-02-1984

  • „Muzyka prym wiedzie, słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 18-09-1969

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 18-09-1969

  • Słonicka Halina (fotografia)

  • Słonicka Halina (fotografia)

  • „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko 20-11-1965

    Janusz Czarnecki

  • „Carmen” Georges Bizet 16-07-1967

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 18-09-1969

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Carmen” Georges Bizet 16-07-1967 - Halina Słonicka

  • „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko 20-11-1965

    Janusz Czarnecki

  • Słonicka Halina (fotografia)

  • „Ifigenia na Taurydzie” Christoph Wilbad Gluck 28-02-1962

  • „Don Carlos” Giuseppe Verdi 02-12-1965

  • Słonicka Halina (fotografia)

    Benedykt Jerzy Dorys

  • „Sonata Belzebuba” Edward Bogusławski 11-02-1984

    Jacek Giluń

  • „Muzyka prym wiedzie, słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • Słonicka Halina (fotografia)

  • „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko 20-11-1965

    Janusz Czarnecki

  • „Koronacja Poppei” Claudio Monteverdi 16-07-1971

  • „Otello” Giuseppe Verdi 30-03-1969

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

Nota biograficzna

HALINA  SŁONICKA (1931 - 2000), śpiewaczka – sopran. W 1951 roku w Białymstoku zdobyła I nagrodę na lokalnym konkursie "Szukamy talentów śpiewaczych", ale uczyła się w Liceum Budowlanym, a po maturze zdała na Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. Szybko ze studiów tych zrezygnowała. Kształciła głos w średniej szkole muzycznej w Warszawie pracując jednocześnie w Chórze "Artosu" (1952-53), a później jako solistka w Zespole Pieśni i Tańca Wojska Polskiego (1954–1957). W latach 1955-1960 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie w klasie Marii Magdaleny Halfterowej i w tym czasie uzyskała wysokie nagrody na sześciu (!) międzynarodowych konkursach wokalnych (Vercelli, Moskwa, Hertogenbosch, Tuluza – Grand Prix, Genewa, Rio de Janeiro). Jeszcze jako studentka, w 1957 roku została solistką Opery Warszawskiej rezydującej wówczas w sali „Romy”, i po 30 latach, z Teatru Wielkiego odeszła na emeryturę (1987).

            Jasnowłosa, średniego wzrostu, miała śliczny głos, soczysty i giętki o czarującej barwie, nienaganny styl śpiewu. Potrafiła nadawać swemu sopranowi cechy spinto albo dramatyczne, zależnie od wymogów interpretacyjnych. Żywiołowego usposobienia, posiadała wielką wrażliwość muzyczną, szlachetną urodę i aktorską inteligencję - nie brakło jej komediowego temperamentu.

W Operze  początkowo śpiewała drobne role, jak Zofia w Halce czy Masza  w Damie pikowej, lecz już od 1959 roku obsadzano ją w pierwszoplanowych: Violetty w Traviacie, Gildy w Rigoletto, Giulietty i Antonii w Opowieściach Hoffmanna. Dowiodła scenicznych możliwości jako Jenny (Rozkwit i upadek miasta Mahagonny, 1963), ujęła wykonaniem partii Elżbiety (Don Carlos, 1964). Wzięła udział w inaugurującym działalność odbudowanego Teatru Wielkiego 20 XI 1965 przedstawieniu Strasznego dworu śpiewając partię Hanny. Dołączyła do zestawu swych ról Roksanę w Królu Rogerze (1965) i Micaelę w Carmen (1967), uczyniła wiarygodną Hrabinę (tytułowa w operze Moniuszki, 1969), była doskonałą Poppeą  w Koronacji Poppei (1971). Później swym operowym postaciom nadawała rysy charakterystyczne grając Panią Ford (Falstaff, 1975)  czy Babcię Julię we współczesnej operze Edwarda Bogusławskiego Sonata Belzebuba (1984).

            Występowała gościnnie na scenach krajowych i kilku miast Europy (Berlin, Budapeszt), z Teatrem Wielkim odbywała zagraniczne tournées. Miała obszerny repertuar koncertowy i oratoryjny, na recitalach wykonywała pieśni od starowłoskich przez  romantyczne po współczesne.

Jej wieloletnia praca pedagogiczna profesora w wyższej uczelni Warszawy (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) przyniosła piękne rezultaty. Do jej wychowanków należą: Dorota Radomska, Małgorzata Walewska, Katarzyna Trylnik i Mariusz Kwiecień.

            Poślubiła  wybitnego pianistę-kameralistę Jerzego Marchwińskiego (1961) – ich córka, Anna Marchwińska, pianistka, jak ojciec, wyspecjalizowała się we współpracy ze śpiewakami i w Teatrze Wielkim piastuje (od 2010) stanowisko kierownika korepetytorów solistów. Jej mama w Teatrze była osobą lubianą i popularną, jedną z głównych figur "Teatrzyku siedmiu stołków", czyli herbaciarni nieopodal gabinetów dyrekcyjnych, miejsca zakulisowych plotek i dowcipów.

     O kunszcie wokalnym i sylwetkach scenicznych Haliny Słonickiej z uznaniem wypowiadali się czołowi krytycy, jak Jan Weber i Zygmunt Mycielski, a także Zdzisław Sierpiński, Henryk Swolkień, Jerzy Waldorff.

 

                                                           Za: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego, t. III (w druku)

Multimedia

Zdjęcia

  • Słonicka Halina (fotografia)

    Benedykt Jerzy Dorys

  • "Hrabina" Stanisław Moniuszko 28-05-1960

  • „Diabły z Loudun” Krzysztof Penderecki 08-06-1975

  • „Muzyka prym wiedzie, słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • „Muzyka prym wiedzie, słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • „Sonata Belzebuba” Edward Bogusławski 11-02-1984

  • „Muzyka prym wiedzie, słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 18-09-1969

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 18-09-1969

  • Słonicka Halina (fotografia)

  • Słonicka Halina (fotografia)

  • „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko 20-11-1965

    Janusz Czarnecki

  • „Carmen” Georges Bizet 16-07-1967

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 18-09-1969

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Carmen” Georges Bizet 16-07-1967 - Halina Słonicka

  • „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko 20-11-1965

    Janusz Czarnecki

  • Słonicka Halina (fotografia)

  • „Ifigenia na Taurydzie” Christoph Wilbad Gluck 28-02-1962

  • „Don Carlos” Giuseppe Verdi 02-12-1965

  • Słonicka Halina (fotografia)

    Benedykt Jerzy Dorys

  • „Sonata Belzebuba” Edward Bogusławski 11-02-1984

    Jacek Giluń

  • „Muzyka prym wiedzie, słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • Słonicka Halina (fotografia)

  • „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko 20-11-1965

    Janusz Czarnecki

  • „Koronacja Poppei” Claudio Monteverdi 16-07-1971

  • „Otello” Giuseppe Verdi 30-03-1969

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

Druki teatralne

  • Afisz premierowy „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko 20-11-1965

  • Wkładka obsadowa „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko 20-11-1965

  • Wkładka obsadowa „Kukiełki Mistrza Piotra” Manuel de Falla 14-11-1976, „Muzyka Prym wiedzie, a słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • Afisz premierowy. „Syn marnotrawny” Claude Debussy 1962-03-31

  • Program „Sonata Belzebuba” Edward Bogusławski 11-02-1984

  • Wkładka obsadowa. „Diabły z Loudon” Krzysztof Penderecki 10-06-1975

  • Afisz. „Diabły z Loudon” Krzysztof Penderecki 08-06-1975, 10-06-1975

  • Afisz Repertuarowy 11-07-1960 – 17-07-1960

  • Afisz repertaurowy. 20.11.1965 – 30.11.1965

  • Program. „Syn marnotrawny” Claude Debussy 1962-03-31

  • Afisz. „Don Carlos” Giuseppe Verdi 14-11-1978. Setne Przedstawienie

  • Wkładka obsadowa „Sonata Belzebuba” Edward Bogusławski 19-02-1985

  • Wkładka Obsadowa "Gwiazda" Zygmunt Krauze 22.06.1985.

  • Afisz premierowy „Kawaler Srebnej Róży” Richard Strauss 30-12-1962

  • Wkładka premierowa „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • Program repertaurowy 12-1981 Teatr Wielki

  • Program repertaurowy 01-1982 Teatr Wielki

  • Wkładka obsadowa „Carmen” Georges Bizet 16-07-1967

  • Wkładka obsadowa - wznowienie „Carmen” Georges Bizet 14-11-1969