Izabella Konarzewska

Izabella
Konarzewska
kostiumolog, scenograf, asystent scenografa

Nota biograficzna

Izabella Konarzewska, scenograf. Studiowała na Wydziale Scenografii w warszawskiej Akademii Sztuk Plastycznych pod kierunkiem m.in. Władysława Daszewskiego; dyplom uzyskała w 1951 r. Już wcześniej współpracowała z teatrami dramatycznymi w różnych miastach. W 1952 r. przyjęto ją do Opery Warszawskiej na stanowisko asystenta scenografa; asystowała Janowi Kosińskiemu przy wystawianiu Halki (1953), a także innym wybitnym artystom, jak Otto Axer, Teresa Roszkowska, Andrzej Kreutz Majewski. Pierwszy samodzielny projekt scenograficzny stworzyła dla polskiej premiery Wieczoru prządek Kodalya (1955). Następnie wykonywała oprawy plastyczne dla wielu baletów, jak Szecherezada Rimskiego-Korsakowa, Popołudnie fauna Debussy’ego i Pietruszka Strawińskiego w choreografii Leona Wójcikowskiego (1958), Kamienny kwiat Prokofiewa w choreografii Aleksandra Tarskiego (1961), Don Kichot Minkusa w choreografii Aleksieja Cziczinadze (1964, 1967), a na scenie Teatru Wielkiego La fille mal gardée Hérolda w choreografii Fredericka Ashtona (1977) oraz Bal kadetów Straussa w choreografii Davida Lichine’a (1988). Projektowane przez nią lekkie kostiumy celnie charakteryzowały postać w fabule baletu, były korzystne dla swobody ruchów i sylwetki tancerza. Była również autorką scenografii w premierach operowych Madame Butterfly Pucciniego (1957), Trubadura (1959, 1970) i Rigoletta Verdiego (1977).

Od 1962 r. pełniła funkcję kierownika pracowni scenograficznej, w 1966 r. powierzono jej funkcję „scenografa ds. estetyki wnętrz”, która obejmowała: dbałość o wygląd wnętrza Teatru, dobór wywieszanych fotosów, estetykę gablot i reklam, projektowanie umundurowania personelu, wypożyczanie dzieł sztuki dla dekoracji wnętrz oraz prowadzenie archiwum projektów scenograficznych. Nie odpowiadał jej taki rodzaj zajęć, więc w 1973 r. odeszła z Teatru. Odtąd współpracowała z zespołami filmowymi i telewizją, projektując kostiumy i dekoracje wnętrz przy realizacji ponad 30 filmów fabularnych i seriali telewizyjnych, w tym wielu nagradzanych i bardzo popularnych.

Inscenizacje (35)

Druki teatralne

  • Afisz premierowy. „Lohengrin” Richard Wagner 25-02-1956. Państwowa Opera w Warszawie

  • Afisz premierowy „Halka” Stanisław Moniuszko 31-05-1953

  • Afisz premierowy. „Don Kichot” Ludwik A. Minkus 1967-03-05

  • Afisz premierowy. „Don Kichote” Ludwig A. Minkus 1964-04-09

  • Afisz premierowy.„Popołudnie Fauna” Claude Debussy 1958-03-08

  • Afisz premierowy.„Szeherezada” Nikołaj Rimski-Korsakow 1958-03-08

  • Afisz premierowy. „Pietruszka” Igor Strawiński 1958-03-08

  • Wkładka obsadowa „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko 20-11-1965

  • Afisz Repertuarowy 11-07-1960 – 17-07-1960

  • Afisz obsadowy. „La fille mal gardée”/ Córka źle strzeżona” Ferdinand Hérold 2007-06-15

  • Wkładka premierowa „Trubadur” Giuseppe Verdi 31-01-1959 Opera Warszawska

  • Afisz premierowy. „La fille mal gardée”/ „Córka źle strzeżona” Ferdinand Hérold 1977-04-17, 1977-04-20

  • Afisz premierowy „Dyl Sowizdrzał” / „Suita hiszpańska” / „Coppelia” 1953-11-09

  • Afisz premierowy „Kamienny kwiat” Siergiej Prokofiew 1961-10-15

  • Afisz obsadowy. „La fille mal gardée”/ Córka źle strzeżona” Ferdinand Hérold 2002-02-15

  • Afisz Premierowy Wieczoru Operowego. „Jolanta” Piotr Czajkowski, „Wieczór Prządek” Zoltan Kodaly 21-04-1955 Państwowa Opera w Warszawie

  • Afisz premierowy Adagio Hammerklavier / Twilight / Bal kadetów 1986-05-10

  • Afisz premierowy „Faust" z „Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956, 29-07-1956. Państwowa Opera w Warszawie

  • Program „Suita hiszpańska” Enrique Granados 1953-11-09

  • Program „Dyl Sowizdrzał” Richard Strauss 1953-11-09

  • Afisz premierowy „Romeo i Julia” Siergiej Prokofiew 1954-05-22

  • Wkładka premierowa „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956